FURUNO FINLAND Wärtsilä Turku Ålandsbanken Activ

K1296

Ma 28.12.2015
Martinique / Le Marin

Haikein mielin lähdimme Marigot Baystä kohti Le Marinia, risteilymme päätöstä. Kuin viimeisen purjehduspäivän kunniaksi purjehdussää oli parasta Karibiaa.
Etenimme täysin purjein, ensimmäistä kertaa siis ilman reivejä! Aurinko paistoi ja suulat leikkivät Vahinen ympärillä lentokaloja pyydystellen.
Myös virveli kaivettiin esiin Vahinen uumenista ja laskettiin veneen perään. Tuskin viehe ehti upota veteen kun vapa taipui voimakkasti!
Barrakuda oli jäänyt koukkuun. Perämies Julius lupasi valmistaa kalasta herkullisen cevichen (ajankohta tosin jäi avoimeksi....) Klo 13:20 määränpää oli jo lähellä, mutta Marinaan ei haluttu vielä mennä, joten ankkuroiduimme Club Med -lomakeskuksen edustalle uimaan. Ankkuri tarttui kolmannella yrittämällä.
Janoisimmat miehistön jäsenet uivat lomakeskuksen rantabaariin drinkkien toivossa. Valitettavasti baarissa palveltiin vain hotellin asiakkaita ja uimarit joutuivat palaamaan veneelle kuivin suin. Parin tunnin uiskentelun ja snorklailun jälkeen siirryimme Le Marinin Marinaan ja joulupurjehdus Vahinella oli saatu turvallisesti päätökseen. Hanna oli valmistanut herkullista kanakorman ja Henrik hankki tuoretta leipää ja ruokajuomaa roskien vienti reissulla. Iltaa jatkettiin suihkun, pyykin pesun ja virvokkeiden parissa.

Upeasta ”Nauti, jos pystyt” -risteilystä Karibialla vastasivat:
Kapteeni Kari ja Perämies Julius
A-vahti: Heli, Hanna ja Rami
B-vahti: Maija, Matti ja Henrik
C-vahti: Reetta, Niina ja Johanna

sekä special guest star Mr. Fabulous

Su 27.12.2015
St Lucia / Soufriere

Aamulla vene oli tukevasti paikallaan uudessa poijussa. Aikataulujen vuoksi tulivuoriretki jouduttiin jättämään seuraavaan kertaan. Miehistö ehti kuitenkin snorklailla ja tutustua lisää Soufrierin kylään. Mieleen jäi erityisesti viidakon äänet, taidekahvila ja kylän aito karibialainen tunnelma ilman turisteja.
Poiju irrotettiin klo 12:12 ja purjeet nostettin klo 12:30. Matka taittui leppeässä Karibian tuulessa. Klo 14:45 saavuimme vehreään Marigot Bayhin.
Täällä kuulemma saisi koko Karibian  meren parhaat Pina Coladat. Lahti oli täynnä toinen toistaan isompia jahteja ja rannalla korkeantason hotelli.
Ilmassa oli havaittavissa rahan tuoksahdus. Iltapäivä vietettiin rannalla tai sup-laudalla. Miehistöä ilahdutti kuitenkin eniten että satamapalveluihin kuului myös oikea makean veden suihku. Vahinella valmistetun illallisen sijaan päätimme hyödyntää sataman ravintolapalveluita. Illalliselle Chateau Mygoon saapui ulkoiseslta olemukseltaan uudistuneita, suihkunraikkaita miehistönjäseniä. Kapteeniin iloksi ravintolan ruokalistalla oli tarjolla myös kunnon lihaa. Ruoka oli herkullista mutta palvelun täsmällisyydessä oli toivomisen varaa. Virkeämmät lähtivät illallisen jälkeen vielä jatkoille Lisko-baariin, jonka vedenalta valaistu dingy-parkki ja sademetsä-atmosfääri teki suuren vaikutuksen.
Yöllä Marigot Bay oli tyyni ja yövahdit sujuivat rauhallisesti.

La 26.12.2015
Port Elisabeth / Bequia

Lauantaiaamuna kukonlaulun aikaan kapteeni ja perämies fiksasivat edellisenä päivänä katkenneen vantin tilalle köyden. Kello 8:40 ryhdyttiin ankkurin nostoon, vaan ankkuripa ei noussutkaan. Apuun riensi paikallinen sukeltaja snorkkelin ja maskin kanssa ja irrotti ankkurin lahden pohjalla lojuvista köysistä, vaiereista ja kettingeistä.
Matkaan päästiin vihdoin klo 9:40 ja suunnaksi otettiin St. Lucia. Klo 10 nostettiin genua, isopurje II reiviin sekä mesaani. Parhaimmillaan matka taittui neljän purjeen voimin kun sekä fokka että genua olivat ulkona.
Nopeutena 7-9 solmua.
Merenkäynti oli taas voimakasta St. Vincentin ja St. Lucian välissä, kuten etelään päin mentäessäkin alkuviikosta. Aallot kuitenkin pysyivät tällä kertaa poissa sitloodasta eikä kenenkään paukkuliivit pamahtaneet.
Merivahdissa sai kuitenkin päälleen säännöllisesti suolaiset merivesi pärskeet ja välillä myös makean veden huuhtelut sadekuuron muodossa.

Pimeä oli ehtinyt jo laskeutua kun klo 19:00 saavuimme Soufriere Bayhin St.
Lucialle ja kiinnityimme poijuun. Illalliseksi standby-vahti oli valmistanut pekoni-sinihomejuustopastaa, jonka nautimme suurella ruokahalulla. Illallisen jälkeen dingy kuljetti suurimman osan miehistöstä maihin Soufrierin iltaelämään tutustumaan. Kolme miehistönjäsentä jäi Vahinelle valmistuatumaan nukkumaan, kunnes iltapesut keskeytyivät, kun tarkaavainen silmäpari huomasi veneen siirtyneen epäilyttävän lähelle naapuripoijussa olevaa katamaraania. Poiju on irti! Ennen kuin Vahine olisi kolahtanut katamaraanin kylkeen ehdittiin väliin siirtää kaikki veneen fendarit ja herättää myös katamaraanin miehistön apuun. Kun puhelimitse Vahinen päällystöä ei tavoitettu, saapui paikalle sattumalta kumiveneellään paikallinen satamapoika, joka kiidätti Reetan rantaan etsimään kapteenia ja miehistöä. Vahinella  odottavien minuutit kuluivat hitaasti, mutta pian satamapojan dingy kiiruhti paikalle kapteeni kyydissään. Kone käyntiin ja keula irti poijusta. Poiju humahtikin saman tien meren syvyyksiin.
Satamapoika ohjasi Vahinen lahden toiselle puolelle toiseen poijuun kiinni.
Selvittiin säihkähdyksellä tästäkin. Virtaus oli tälläkin paikalla voimakas, tuuli kova sekä ranta ja naapuriveneet lähellä. Yövahdit pyörähtivät käyntiin tavallista jännittyneemmissä tunnelmissa.

Pe 25.12. 2015
Mayreau / Salt Whistle Bay

Joulupäivän aamu valkeni aurinkoisena tuulisen yön jälkeen. Juhlapäivän kunniaksi nautimme uunituoreita patonkeja ja reissun toistaiseksi parasta kahvia aamiaiseksi. Kävimme vielä saarella aamukävelyllä.
Klo 11:11 nostettiin ankkuri ja otettiin suunta pohjoiseen. Purjeet nostettiin II reiviin. Vain vartin päästä kuului pamaus kun SB-alavantti meni poikki. Isopurje laskettiin pika-pikaa ja matkaa jatkettiin mesaanilla ja genualla.
Klo 17:10 Vahine ankkuroitiin tuttuun Bequian Port Elizabethiin. Iltaruoka valmistui lopulta vahtien välisenä yhteistyönä ja tytöt ehtivät käydä Tommy's -baarissa aperitiivilla ennen illallista. Ruokailun  jälkeen tunnelmoitiin hetki Vahinen kannella ennen kuin hiljennyttiin yöpuulle ja ankkurivahtiin.

To 24.12.2015
Tobago Cays / Jouluaatto

Jouluaattoaamuna muisteltiin hiukan hymy huulessa Suomen joulua, jouluruokia ym perinteisiä joulujuttuja. Täällä palmujen katveessa Suomen joulu tuntuu tosiaan kaukaiselta. Riisipuurokin päätettiin jättää keittämättä, vaikka kipparimme sen perään 'hieman' haikailikin. Mielessä oli vielä eilisillan huikean hieno hummeriateria hiekkarannalla Mr Fabulous'n mestaroimana.
Nautimme snorklauksesta, uimisesta ja ihan vain rauhaisasta olemisesta kauniilla lahdella kalojen, kilpikonnien ja merilintujen seurassa.
Ravitsevan salaattilounaan jälkeen nostimme ankkurin ja lähdimme eteenpäin.
Seilasimme tunnin matkan tänne Salt Whistle Baylle. Vahine kulki hyvin pelkällä genualla, mutta nostimme sen seuraksi vielä mesaanin. Matka taittui siis nopeasti ja tyylillä!
Tässä Mayreaun saarella on pieni kylä. Paikalliset pitävät rannalla kojujaan ja muutama rantabaari tarjoaa paikallisia virvokkeita. Saarella voi saada kosketuksen paikallisten elämään kylällä kävellessä. Elämä vaikuttaa rauhalliselta ja joulun ilta- ja aamukirkko oli täällä tärkeässä roolissa.
Jouluaaton illallisella saimme nauttia paikallisesta tuoreesta tonnikalasta valmistettua cheviceä ja merellistä paellaa. Jälkiruuaksi Matti kaivoi kätköistänsä koko porukan ihastukseksi Vihreitä Kuulia. Juliuksen kitaran säestyksellä ilta taittui tunnelmallisesti ja rantabaarien hiljentyessä myös Vahinella siirryttiin nukkumaan ja yövahtiin.

Ke 23.12.2015

Bequia – Tobago Cays
Keskiviikko-aamuna jännitettiin saadaanko dingyn perämoottori toimintakuntoon omin konstein Vahinella. Ilman sitä karsiutuisi houkuttelevia kohteita pois listalta ja mittavat korjaustoimet veisivät hyvää purjehdusaikaa. Onneksi miehistöstä löytyi tarpeellista teknistä osaamista ja/tai vika ei ollut vaativa.
Kello 10.05 oltiin jo irti poijusta ja otettiin suunnaksi odotettu ja toivottu Tobago Cays. Puolituntia myöhemmin purjeet nostettiin II reiviin ja matka taittui leppeässä itätuulessa. Miehistö oli huomattavasti reippaammassa kunnossa tällä legillä kuin edellisellä siirtymällä.
Lounaaksi standby-vahti loihti couscous-salaatin ympärillä makuhermoja hivelevän riisi-tonnikalasalaatin.
Klo 14.04 ankkuroimme Tobago Caysiin ympäröivää paratiisiluontoa haltioituneina ihastellen.
Iltapäivä kului uiden, snorklaillen ja suppaillen. Auringonlaskun aikaan Mr. Fabulous vei koko porukan Magic Carpetillaan lähisaarelle nauttimaan hummeri-illallista hiekkarannalla palmujen ja tähtitaivaan alla.

Täällä on ihmisen hyvä olla.

Joulurauhaa toivottaa koko Vahinen miehistö, Tobago Cays.

Ti 22.12.2015

Yö merellä / Bequia
Tapahtumarikkaan yöpurjehduksen jälkeen saavuimme St Vincent ja Grenadiineille, Bequian saarelle Port Elizabethiin. Saapuminen tapahtui vauhdikkaasti, välillä nopeutemme oli sama kuin tuulella. Poijukiinnityksen jälkeen standby-vahti kattoi herkullisen aamiaisen patonkeineen ja lisukkeineen nälkäiselle miehistölle. Tässä kohtaa ruoka maistui jo kaikille. Aamu kului paatin sisätilojen siivouksessa ja märkien vaatteiden ripustelussa. Aika moni tavara oli vaihtanut paikkaa yön aikana.
Aamutoimien jälkeen lähdimme tutustumaan maihin, sovimme jo ennakkoon dingy-kyydeistä aluksen ja laiturin välillä. Bequialta löytyi mm. mukavat hiekkarannat sekä paikallista tunnelmaa rantakuppiloiden ja pienien liikkeiden täyttämältä kadulta. Vahtivuoroissa sattui hieman sekaannusta ja muut joutuivat korvaamaan ankkurivahtitehtäviä ryhmä-rämän humputellessa maissa. Illalliseksi saimme herkullista couscous-salaattia sekä pasta- bolognesea. Osa porukasta kävi vielä tutustumassa paikalliseen iltaelämään taxiboatilla, koska dingyn perämoottori ei suostunut käynnistymään. Osa jäi nukkumaan ja näin valmistautumaan yön ankkurivahtiin. Alkuillan ankkuri- tai tässä tapauksessa poijuvahdissa pääsi seuraamaan mielenkiintoista operaatiota, jossa paikallinen coast guard hinasi valottoman purjeveneen satamaan. Kaikenlaista merellä voi tapahtua ja lisää haastetta hommaan tulisi jos esimerkiksi yöpurjehduksen aikana paatista häviäisi sähköt.

Rauhallista ja Valkeaa Joulua sinivalkoiseen kotimaahan.
ps. Bequia + 28c, sunny, fair wind

Ma 21.12.2015
Martinique / Le Marin

Miehistömme saapui Martiniquen Mariniin pikkuhiljaa aamupäivän aikana. Osa oli viettänyt saarella jo muutamia öitä ja sopeutunut tropiikin lämpöön ja kiireettömään ilmapiiriin. Pienen etsinnän jälkeen löytyi Vahine koko komeudessaan suomenlippu hulmuten. Kokoonnuimme vielä ennen lähtöä Marinin rantaravintolassa, missä Kari kävi läpi alustavan reittisuunnitelman ja kukin esitteli itsensä ja kertoi hieman taustoistaan.
Ilmassa oli todellakin intoa, odotusta ja pientä positiivista jännitystä!
Viimein olimme valmiit lähtöön ja irrottauduimme laiturista. Edessä oli 100 mailin matka Bequialle!Ti 22.12.2015
Yö merellä / Bequia

Rauhallista ja Valkeaa Joulua sinivalkoiseen kotimaahan.