Ålandsbanken Turku Activ Wärtsilä FURUNO FINLAND

  • STAF Online
  • STAF on Facebook

Ålandsbanken

Wärtsilä

Activ

Turku

FURUNO FINLAND

Danfoss

Turku

Danfoss

STI

Naispurjehtijat Split-Malta

Blogi Split-Malta (S1292)

Blogi Split-Malta (S1292)
 
To 8.10.- su 11.10.
Dubrovnik-Korfu
 
Ensimmäiset yöpurjehdukset kohti Kreikkaa ja Korfua, eli tarina siitä kuinka minustakin löytyi pieni prinsessa. Vahtivuorot lähtivät rullaamaan ja sää oli rasvatyyni. Viranomaismuodollisuuksien jälkeen pääsimme veneen kannelta uimaan. Adrianmeri tarjosi styroks-laatikoita, muutaman tyhjän pullon, yhden kilpikonnan ja kymmenen delfiiniä. Yö ajettiin koneella ja ihailtiin tähtiä. Toisena päivänä nostettiin purjeet ja kryssittiin. Sitten tuli yö, tuuli yltyi 14 m/s ja ryssittiin. Minäkin liityin prinsessakerhoon siihen kuuluvin käännösseremonioin. Vettä tuli ja tuulta riitti, joten lomapäivä maissa Korfun saarella oli tervetullut kaikille. Illan pimetessä ison lattalukko vaihdettiin vielä uuteen ennen kun päästiin rantaravintolan katettuun pöytään.Yöllä satamassa kuunneltiin kuinka tuuli ujelsi vanteissa 25 m/s voimalla. Aamuun mennessä ennustettu myrsky siirtyi muualle. Sunnuntaina vietimme aurinkoista vapaapäivää Korfuun tutustuen.
 
Ma 12.10.
Korfu- Paxos
 
Aamulla aikaisin ennen kun aurinko nousi lähti kauppatiimi tekemään hankintoja. Ruokaa tuli taksillinen ja toisen kauppaurakoitsijan oli käveltävä takaisin marinaan. Porukalla sitten roudattiin viiden päivän muonavarasto kilometrien pituista laituria ja pakattiin paikoilleen. Prinsessa ei laittanut vettä dieseltankkiin vaikka siitä päällystö kantoikin siitä hieman huolta. Vesitankit täytettynä ja vene muonitettuna oltiin sitten valmiina lähtöön. Ensimmäiset myötätuulet veivät mukavaa vauhtia kohti seuraavaa satamaa.
 
Paxoksen satamassa päästiin maihin, jossa odotti sataman kollikissa. Onnistuneen fenderin pelastusoperaation jälkeen päästiin idylliseen kylään drinkille kapteenin ollessa omilla kutsuilla skottipariskunnan veneessä. Rannan vaatekauppa oli auki ja prinsessa sai uuden arvonsa mukaisen leveälierisen hatun.
 
Ti 13.10.
Paxos- Fiskardo
 
Tyyni aamu ja koneella ajoa. Meriaamiainen kannella yksi. Bikinit päällä kannella kaksi. Ennen rantautumista prinsessa ehti vaihtaa mekkoon ja pukea uuden hatun. Ankkuri alas ja uimaan. Jolla kuljetti kapteenin ja leidit maihin ravintolaan, jossa saatiin hyvää palvelua, ruokaa ja etunimellä eritellyt laskut.
 
Ke 14.10.- pe 16.10.
Fiskardo- Malta
 
Aamulla aikaisin auringon noustessa lähdettiin koneella liikkeelle. Oli hyvin aikaa pieniin korjauksiin, eli genuan teippaukseen, joka sujui näin: (sävel kuten laulussa ”Pieni Nokipoika”)
 
Betsy purjeenkorjaaja
ylös kannelt' vinssaataan
yhä ylös yrittää, genuaan hän kiipeää
Ympärilleen katselee, purjetta kun teippailee
ja kun homma valmis on
takas kannel' koht' jo on.
 
Sivumyötäisessä keula kääntyi kohti Maltaa. Edettiin täysin purjein mukavassa tuulessa. Yöksi purjeita reivattin tuulen yltyessä. Pienennetyillä purjeilla edettin koko yö ja vielä seuraava päiväkin. Sitten koitti synkkä ja myrskyinen yö sekä kakkosreivin aika. Merisairaus alkoi verottaa miehistöä ja myöhemmät mustelmavertailut kertoivat vilkkaasta yöelämästä. Seuraava päiväkin jatkettiin vinhaa vauhtia ennätyksellisellä 11,6 m/s nopeudella kohti Sisiliaa. Huoltotauosta Syracusan lahdella luovuttiin ja jatkettiin yhtä soittoa kohti määränpäätä. Vahtivuorot menivät hieman uusiksi ja miehistön ruokahalu tyrehtyi. Syömättä jääntyt perunasalaatti levisi lattialle, josta tuli luistinrata. Lääkitys ei kaikilla ollut ihan kohdallaan ja Marzine ja Postafen tekivät kauppansa. Yöllä Sisilian edustalla tuuli kuitenkin tyyntyi ja pelkkä iso jätettiin koneajon tueksi. Tutka tuli hyvään käyttöön pimeässä kalastusalusten ja tankkereiden seassa. Ukkonen välkkyi etäällä ja yö oli painostavan kuuma ja tuuleton. Kansi- ja standby-vuorolaiset joutuivat taas tosihommiin tuulen yltyessä hetkessä nollasta 25 m/s ukkosrintamassa. Vettä tuli vaakana ja meri velloi, mutta prinsessa ryömi rauhassa punkkaansa nukkumaan ruususen unta. Aamulla isopurje oli ”kinkkurullana” tiukasti sidottuna ja reiviköysistä knaapeissa kiinni. Miehistö pääsi kirkkaassa auringon paisteessa Maltan siniseen laguniin uimaan ja nauttimaan lounasta. Laguunia vastapäätä olikin sitten Gozon saari ja määräsatama. Ennen suihkuun pääsyä prinsessa vinssattiin vielä mastoon hakemaan karannutta lazyjackin pylpyrää. Näkymät ylhäältä kannelle ja satamaan olivat loistavat kuten prinsessan valtaistuimelta kuuluukin.
 
Kiitos Napsille ja Purjelaivasäätiölle jännittävästä ”seikkailupurjehduksesta” ja ennen kaikkea suuri kiitos päällystölle ja ihanalle miehistölle. Yhteistyö sujui ja hauskaa oli! Nyt kirjoittamisen hetkellä alusta siivotaan ja valmistellaan seuraavia purjehtijoita varten.
 
- M.S. alias merisiili

 
Ke 7.10.2015
Korcula-Dubrovnik
 
Vahine lähti matkaan Korculasta jo ennen auringonnousua, jotta meillä olisi paremmin aikaa purjehtia matkalla Dubrovnikiin. Ihastelimmekin auringonnousua ja sinisävyisiä saarten siluetteja Vahinen kannelta. Tuulta oli mukavasti, joten nostimme jälleen kaikki purjeet ja pääsimme kryssimään parikymmentä mailia Mljetski kanalia pitkin. Iltapäivällä siirtyessämme sisäreitille taitoimme lopun matkaa konevoimalla Dubrovnikiin asti. Purjehduspäivä oli jälleen mitä parhain: sopivasti tuulta ja vauhtia, paljon kansimanööverejä kryssiessä ja aurinkokin tuli esiin lämmittämään miehistöä.
 
Rantauduttuamme osa porukasta lähti tutustumaan Dubrovnikiin ja osa jäi veneelle huoltohommiin ja huilaamaan. Juuri kun Dubrovnikiin suutaava porukka ehti marinasta vanhankaupungin puolelle, alkoi sataa ja ukkostaa. Salamointia ja jyrinää oli kuitenkin mukava seurata ravintolan markiisien alta herkullisia merenantimia ja vanhankaupungin tunnelmasta nautiskellen.
 
Ti 6.10.2015
Milna-Korcula
 
Matka jatkui jo aamutuimaan Milnasta kohti Korculan saarta, koska maileja oli taitettavana yli 40. Ensimmäinen kansivuoro pääsi nostamaan kevyessä tuulessa Vahinen kaikki neljä purjetta, joiden voimin pursi kiisi yli 8 solmua. Sitä riemua kesti kuitenkin valitettavasti vain muutaman mailin ja jouduimme taas turvautumaan konevoimaan, jotta ehtisimme perille Korculaan ennen pimeää. Purjehdussäässä ei ollut moittimista: selvisimme koko legin kuivin nahoin ja aurinkokin pilkahti pilvipeitteen välistä silloin tällöin. Ja jylhien kalliosaarten täplittämä maisema on toki upea satoi tai paistoi.
 
Perillä Korculan marinassa perehtyvä peränaisemme Bettina peruutti Vahinen taitavasti kapeaan rakoon aallonmurtajan suojiin. Auringon jo laskettua ehdimme tehdä pikaisen tutustumiskierroksen Korculan vanhaan kaupunkiin ennen kuin illallisaika koitti. Menulla oli kesäkurpitsaspagettia ja kanafileitä á la Pia, mikä sai naisiston ja kipparin ylistykset. Tässä herkkuresepti teillekin!
 
Kesäkurpitsaspagetin ainekset:
 
Kesäkurpitsaa raastettuna
Tuoretta valkosipulia murskattuna
Oliiviöljyä
Sweet chili -kastiketta
Mustapippuria
Pinjansiemeniä
Parmesaaniraastetta
 
Kuullota valkosipulit oliiviöljyssä. Lisää joukkoon raastettu kesäkurpitsa ja paista hetki pannulla. Lisää joukkoon mustapippuri, pinjansiemenet ja sweet chili -kastike. Sekoita ja paista hetki. Ripottele paistoksen pinnalle parmesaaniraaste ja tarjoile nälkäiselle miehistölle kuumana.
 
Paula-Maija
 
Ma 5.10.2015
(Split)-Trogir-Milna
 
Naispurjehtijoiden toinen legi Vahinella Kroatiasta Maltalle käynnistyi maanantaina. Suunnitelmilla on tapana muuttua ja niin myös tällä kertaa, joten lähtösatamaksi vaihtui Trogir. Päällystö ja ruokaryhmä aloittivat omat valmistelunsa, veneen huollon ja bunkraukesn jo sunnuntaina. Loput naisistosta saapuivat Vahinelle maanantaina intoa ja odotusta täynnä kaatosateesta huolimatta. Kun kukin oli ehtinyt löytää itselleen sopivat purjehdusvarusteet ja majapaikan, nautimme keittiövelhomme Hillevin loihtiman keittolounaan ja aloimme valmistella lähtöä. Iltapäivän tullen ja sateen tauottua Vahinen perä irtosi vihdoin Trogirin laiturista ja 12 päivän seikkailu kohti Maltaa sai alkaa!
 
Koska tuulta ei ollut nimeksikään, ensimmäinen lyhyt päivä matka Bracin saaressa sijaitsevaan Milnaan taittui moottorivoimin. Ensimmäiset kansivuorolaiset pääsivät tutustumaan Vahinen lähtö- ja rantautumismanöövereihin sekä tietysti ohjaamaan joutsenta liki tyynellä merellä. Perillä Milnassa slovenialaiset satamanaapurimme kummastelivat iloisen joukkiomme kokoonpanoa – harvoinpa sitä törmää ”miehistöön”, joka koostuu miespuolisesta kipparista ja 11 naisesta!
 
Paula-Maija


 Ti 6.10.2015

Milna-Korcula

Matka jatkui jo aamutuimaan Milnasta kohti Korculan saarta, koska maileja oli taitettavana yli 40. Ensimmäinen kansivuoro pääsi nostamaan kevyessä tuulessa Vahinen kaikki neljä purjetta, joiden voimin pursi kiisi yli 8 solmua. Sitä riemua kesti kuitenkin valitettavasti vain muutaman mailin ja jouduimme taas turvautumaan konevoimaan, jotta ehtisimme perille Korculaan ennen pimeää.

Purjehdussäässä ei ollut moittimista: selvisimme koko legin kuivin nahoin ja aurinkokin pilkahti pilvipeitteen välistä silloin tällöin. Ja jylhien kalliosaarten täplittämä maisema on toki upea satoi tai paistoi. Perillä Korculan marinassa perehtyvä peränaisemme Bettina peruutti Vahinen taitavasti kapeaan rakoon aallonmurtajan suojiin. Auringon jo laskettua ehdimme tehdä pikaisen tutustumiskierroksen Korculan vanhaan kaupunkiin ennen kuin illallisaika koitti. Menulla oli kesäkurpitsaspagettia ja kanafileitä á la Pia, mikä sai naisiston ja kipparin ylistykset. Tässä herkkuresepti teillekin!

Kesäkurpitsaspagetin ainekset:

Kesäkurpitsaa raastettuna
Tuoretta valkosipulia murskattuna
Oliiviöljyä
Sweet chili -kastiketta
Mustapippuria
Pinjansiemeniä
Parmesaaniraastetta

Kuullota valkosipulit oliiviöljyssä. Lisää joukkoon raastettu kesäkurpitsa ja paista hetki pannulla. Lisää joukkoon mustapippuri, pinjansiemenet ja sweet chili -kastike. Sekoita ja paista hetki. Ripottele paistoksen pinnalle parmesaaniraaste ja tarjoile nälkäiselle miehistölle kuumana. Paula-Maija

Ma 5.10.2015 (Split)-Trogir-Milna

Naispurjehtijoiden toinen legi Vahinella Kroatiasta Maltalle käynnistyi maanantaina. Suunnitelmilla on tapana muuttua ja niin myös tällä kertaa, joten lähtösatamaksi vaihtui Trogir. Päällystö ja ruokaryhmä aloittivat omat valmistelunsa, veneen huollon ja bunkraukesn jo sunnuntaina. Loput naisistosta saapuivat Vahinelle maanantaina intoa ja odotusta täynnä kaatosateesta huolimatta.

Kun kukin oli ehtinyt löytää itselleen sopivat purjehdusvarusteet ja majapaikan, nautimme keittiövelhomme Hillevin loihtiman keittolounaan ja aloimme valmistella lähtöä. Iltapäivän tullen ja sateen tauottua Vahinen perä irtosi vihdoin Trogirin laiturista ja 12 päivän seikkailu kohti Maltaa sai alkaa! Koska tuulta ei ollut nimeksikään, ensimmäinen lyhyt päivä matka Bracin saaressa sijaitsevaan Milnaan taittui moottorivoimin. Ensimmäiset kansivuorolaiset pääsivät tutustumaan Vahinen lähtö- ja rantautumismanöövereihin sekä tietysti ohjaamaan joutsenta liki tyynellä merellä. Perillä Milnassa slovenialaiset satamanaapurimme kummastelivat iloisen joukkiomme kokoonpanoa – harvoinpa sitä törmää ”miehistöön”, joka koostuu miespuolisesta kipparista ja 11 naisesta!

Paula-Maija



© STAF Suomen Purjelaivasäätiö | Site Engine By Megative Tmi