FURUNO FINLAND Wärtsilä Ålandsbanken Activ Turku

TSR Turku

Le Marin-Bequia-Tobago Cays-Marigot Bay-Le Marin

26.2. Marigot Bay
Eilinen ilta ei sujunut ihan suunnitelmien mukaan, sillä ankkuri osoittautui epäluotettavaksi ja maihin kylmille juomille juuri ehtinyt purjehtijajoukko noudettiin takaisin Helenalle pikavauhtia. Jouduimme siirtymään toiseen lahdenpoukamaan, josta onneksi löytyi parempi yösija.
Nälkäinen miehistö palkittiin hieman viivästyneellä kolmen ruokalajin illallisella kannelle tarjoiltuna. Habanerojen tulisuus pääsi vähän yllättämään kokit, mutta jälkkärihedelmäsalaatti raikasti mukavasti kalakastikkeen poltetta.

Aamulla lähdettiin heti aamiaisen jälkeen liikkeelle kohti Saint Luciaa.
Matkaa tehtiin mukavaa vauhtia auringonpaisteesta nauttien iso, main stay sail, fore ja jib ylhäällä. Matkalla ehti taas oppia monta asiaa merenkulusta ja uusia sanoja purjehdusslangia. Tähän mennessä legillä on bongattu jo kolme valasta, delfiiniparvi, merikilpikonnia ja lentokaloja.
Urhea ykkösvahti keitteli  aallokossa hernekeittoa ja Eki paistoi vielä koko joukolle mielettömän hyviä lettuja. On se kova kaveri!

Saint Lucialla saatiin perä kiinni laituriin juuri sopivasti ravintolan kohdalle. Eipä ole ainakaan liian pitkä matka baariin ja takaisin aluksellekin voi seurata laiturilla kulkevaa vihreää valojuovaa. Maissa useimmat kävelivät hikisen ylämäen lähimmälle kaupalle, josta on myös upeat näköalat lahdelle. Juoma- ja herkkutäydennysten jälkeen keräännyimme jälleen kannelle syömään herkullista illallista. Leppoisa puheensorina ja iloinen tunnelma vaan kasvaa päivä päivältä.

25.2 Tobago Cays
Snorklausporukka lähti metsästämään kilpikonnahavaintoja ja näkikin useamman,vaikkakin ranta oli täynnä lasinsirpaleita. Päättelimme, että Heinekenin oluenkuljetusalus oli haaksirikkoitunut lähistölle.
Vaihdoimme
paikkaa ja jätimme Dinghyn kiinni poijuun siksi aikaa kun snorklasimme koralliriuttojen päällä. Illalla ajoimme Dinghyllä pienelle saarelle ja sidoimme sen palmuun, siellä Mr. Fabulous järjesti huikean hummeri- illallisen rannalla. Pina Coladaa ei tarjoiltu mutta olutta sai ostaa paikallisesta kylmälaatikosta. Lähtö saarelta oli hiukan nihkeä pimeyden ja atleettisilla vartaloillamme hyvin ylös vedetyn Dinghyn ansiosta; pääsimme jopa kahlaamaan vatsaan asti vedessä työntäessä sitä ulos ulapalle. Dinghyn karilleajon ja alusbingon jälkeen jäljitimme kuitenkin oikean aluksen ja pääsimme takaisin Helenalle. Aamuyöstä ankkurivahdin aikana saapui ilkeä tuulenpuuska, joka siirsi meitä kaksi laivanmittaa.
Onneksi ei enempää liikuttu ja pystyttiin suuremmitta toimenpiteittä jatkamaan loikoilua aamuun asti. Olemme nyt keulasta ankkurissa ja perästä portinpieleen sekä isoon puuhun kiinnitettynä Wallilabou Bayssa Saint Vincentillä, jossa on kuvattu Pirates of the Caribbean elokuvia.
Nopeasti
edenneellä purjehdusmatkalla olimme melkein törmätä kahteen valaaseen.

Piraatit – Seppo, Eki, Veikko ja Tapio

24.2. Tobago Cays
Toinen legi lähti Bequialta klo 08:00 ja ankkurointi Tobago Caysin luonnonsuojelualueelle tapahtui klo 12:15. Kaunis purjehduspäivä 12 m/s sivumyötäisessä... oli helppo nauttia elämästä. Noin 30 mailin purjehdus taittui koko porukan osalta hymysuin ja ilmeisesti kaikilla tällä kertaa hyvä olo. Kamerat räpsyivät ja lentokalat siivittivät purjehdusta.
Lounaaksi nautimme herkullista lihamakaroonilaatikkoa jonka jälkeen osa porukasta suuntasi snorklaamaan kilpikonnien sekaan. Iltapäivällä saimme nauttia Karibian viilentävästä sadekuurosta, joka kesti onneksi vain hetken. Illalla on luvassa Mr. Fabulousin järjestämä Lobster illallinen
hiekkarannalla:) Dinghy kuskailee porukkaa rannalle ja paitakauppias vieraili veneellään.

Helenalla nautiskellen koko porukan puolesta Timo, Kari, Antero ja Kalle.

23.2. Bequia
Porukan ensimmäinen purjehdus starttasi eilen Martiniquelta, ja ilmassa oli jännitystä sekä suuren urheilujuhlan tuntua. Yötä vasten matkaa taitettiin lähemmäs 100 mailia Bequialle, ja matkan varrelle osui muutama sadekuuro ja ainakin maallikon silmään melkomoista maininkia.
Ammattilaisten mielestä keli oli varmasti loistava. Purjehdusneitsyet voivat vuoron perään pahoin, osa aloitti jo ankkurissa, ja loput sitten viimeistään yöunten lähestyessä. Innostusta aiheutti kuitenkin ainakin mahtavan kokoisen ruorin takana seisominen, ja myös purjeitten nosto ensikertalaisilta. Ylös saatiin ainakin isopurje, meini, jipi ja fore.
Yöpurjehdus heti ensimmäisenä yönä oli muutenkin vaikuttava elämys, ja matkan varrella ihasteltiin huikeaa tähtitaivasta, tähdenlentoja, delfiiniparvea, lentokaloja ja fosforiplanktonia. Jopa oksennusten kera koimme siis jäävämme merkittävästi plussan puolelle. Ja toki osa porukasta nukkui taukovuoronsa kuin enkelit punkissaan ja heräsivät virkeänä aamuun.. Bequialle saavuttiin puolen päivän aikaan auringonpaisteiseen säähän ja saari näyttää vehreän kauniilta. Kohteeseen tutustuminen aloitetaan juuri dingy-vuorojen alkaessa, ja tavoitteena päivälle on ainakin merivettä, aurinkoa ja ehkä jokunen kylmä virvoke.
Helena kiittää ja kuittaa! Seurueen puolesta Eeva, Hanna, Riitta ja Matti.