FURUNO FINLAND Ålandsbanken Turku Activ Wärtsilä

Danfoss

STI

Martinique-Grenadiinit-Martinique

7. päivä
Over and out

6. päivä

Tobaco Caysta Le Marineen pitkä ja tuulinen yli yön kestävä purjehdus.
Miehistön kestokykyä koeteltiin, mutta hyvin selvisimme toinen toistamme tukien.
Ikimuistoinen matka ja riemukas ilta rantaravintolassa. Kiitokset Eskolle rauhallisuudesta, Penalle kiitos  konemestarin työt sujuivat ja kaikki oli kunnossa. Kiitos myös kansimiehille.

IV vahti

5. päivä

Aamu alkoi kilistämällä erään miehistön jäsenen 60-vuotispäiviä. Ei huonompi paikka juhlia pyöreitä vuosia laineiden liplatuksen keskellä!
Lyhyen varhaisen moottoritahtisen merimatkan jälkeen saavuimme viimein matkan lopulliseen määränpäähän Tobago Caysiin. Aurinko paistoi ja vesi oli turkooseinta, mitä olimme koskaan nähneet. Saapuminen lahdelle pienten palmusaarten keskelle pyyhki pois mielestä kaikki vastoinkäymiset merisairauksineen ja sateineen. Kyllä kannatti lähteä matkaan, mielettömän kaunista! Osa miehistöstä suuntasi heti kilpikonnien kanssa snorklaamaan viereiselle rannalle. Aurinko porotti, mutta tuuli oli melkoinen.
Kilpikonnat lilluivat kuitenkin rauhallisesti, eivätkä häiriintyneet tirkistelijöistä. Maukkaan hernekeiton ja syntymäpäiväkakun jälkeen osa yritti ihastella snorkkelilasien läpi koralleja melkoisen tuulen ja laineiden keskellä. Vastatuuleen uiminen kävi urheilusta. Muut hyppivät laivasta smaragdinväriseen mereen, makasivat kannella tai tapailivat kilpikonnia. Olemme saavuttaneet todellisen lomatunnelman, joka huipentuu illalla rannalla hummerien punaiseen hehkuun.
II vahti

Päivä 4

Aamulla meitä tervehti tervetullut valoilmiö nimeltä aurinko. Hedelmä- ja kasvisvaraston täydentämisen ja snorkkeliostosten jälkeen Helena suuntasi kohti seuraavaa saarietappia. Purjehdusosuus sujui selvästi vähemmän kosteissa merkeissä, mikä oli kaikille miellyttävä ja odottamaton yllätys.
Saavuimme Mayreuaun saarelle, jonka valkoisena hohteleva biitsi innosti retkueemme ensimmäiselle rantauinnille. Suihkun löytyminen Dennis- ravintolan yhteydestä näytti olevan edellisten etappien tapaan eniten innostusta aiheuttava löytö. Ystävällinen ravintoloitsija veti Suomen lipun salkoon ilahduttaakseen asiakkaita ja varmaan myös vauhdittaakseen virvokkeiden myyntiä. Auringonlasku oli kaunista katseltavaa, kun laskeuduimme mäen päällä sijaitsevasta ravitsemusliikkeestä alas rannalle ja takaisin Helenaan.
III vahti

3.päivä
Lähtö kohti Beguiaa,pitkä päivämatka edessä.Hyvä startti purjehdukselle delfiinien ja valasparven saattelemana.Meidät kaikki yllätti loppumaton sade joka ei vastannut kenenkään odotusta Karibian auringosta.Lounaaksi hyvää makaronilaatikkoa jonka osa jätti väliin merenkäynnin vuoksi.
Viimeiset pari tuntia purjehdimme auringon paisteessa loistavassa kelissä Port Elisabethin lahteen.
 Osa miehistöstä vietti iltaa rantaravintolassa ja osa lepäsi aluksella.
Yön vietimme poijussa hiljaa keinuen kovassa tuulessa.
Miehistö on nyt orientoitunut vene-elämään.
1V vahti

2. päivä
Varsinaiseen matkaan lähdettiin maanantaina 2.3. kahdeksan pintaan suuntana St Lucian saari n. 30 merimailin päässä. Sää tuntui suosivan ja reippaat merivahtilaiset nostivat purjeet miehistön johdolla. Auringosta nautittiin niin kauan kuin sitä riitti. Tuuli yltyi salmessa parhaimmillaan 20 m/s ja osa joukosta otti tuntumaa merisairauteen.
Välillä vettä tuli sekä merestä että taivaalta. Luulot pois maakravuilta!
St Lucian Marigot Bayihin saavuttiin kuitenkin iltapäiväauringossa ja taas tuntui, että elämä voittaa ja Karibialla tosiaan ollaan. Alus parkkeerattiin mukavasti ravintolan eteen jonka antimista saimme illemmalla nauttia. Sitä ennen osa porukasta kävi taksilla tutustumassa saareen, osa nautiskeli läheisen hotellin uima-altaasta ja suihkusta sekä baarinkin tarjonnasta.
1.vahti

1. päivä
Ryhmä Nordström ilmoittautui purjehdukselle numero 1257 intoa täynnä ja suurin odotuksin sunnuntaina 1.3. n. klo 13 Martiniquen Le Marinissa.
Kantahenkilökunta kippari Eskon johdolla toivotti meidät (19 hengen toisilleen tuttu porukka) tervetulleiksi ja ohjeisti ja tutustutti alukseen – vanhaan rouva Helenaan ja hänen tapoihinsa. Olivatkin jo nähneet vaivaa ja monet asiat etukäteen suunnitelleet, mm. välttämätön kaupparetkikin oli tehty muonituksen ym. järjestämiseksi koko ajaksi.
Kaikesta päätellen, osaamisen kirjosta ja valmistelujen ansiosta oltiin valmiita uuteen seikkailuun.