Activ FURUNO FINLAND Wärtsilä Ålandsbanken Turku

  • STAF Online
  • STAF on Facebook

Turku

FURUNO FINLAND

Activ

Wärtsilä

Ålandsbanken

Danfoss

eniro

Kotkan kaupunki

Turku

Danfoss

Turku-Visby - Köpenhamn

20.09.2014 lauantai

By the way, edellä mainittuun kirjoitukseen viitaten Börje ja Inga vapautettiin Kööppenhaminassa, jonne tänään saavuttiin. Mutta ennen sitä:

Lauantain vastainen yö kohdattiin sankassa sumussa – näkyvyys lähes 0. Nelosvahti aloitti koiravahdin yllävän pirteissä tunnelmissa, puolet porukasta oli hereillä ennen herätystä. Purjeilla mentiin, vaikkakaan 24 tunnin maili- tai nopeusennätyksiä ei rikottu. Vauhtia oli keskimäärin 6 solmua. Läheltä piti-tilanne koettiin, kun isopurje lähes vahinkojiippasi. Onneksi isopurjeen preventteri oli muistettu kiinnittää ennen tilannetta. Hyvä neloset!

Ykkösvahti vaihtoi puikkoihin neljän aikaan. Sää oli edelleen sumuisa, joskin hivenen selkenemään päin. Ruorityötä hankaloitti suoraan takaa puhaltanut tuuli, joka vaikeutti huomattavasti Helenan pysymistä määrätyllä kurssilla. Ystad ohitettiin Wallanderin tunnelmissa. Vahti hoiti vuoroaan haikein tunnelmin, sillä oli selvää, että perillä määränpäässä Köpiksessä oltaisiin puolen päivän jälkeen. Tämä vahti jäisi siis viimeiseksi ykkösvahvin suorittamaksi merivahdiksi ja yövahdiksi legin aikana. Tunnelmaa pitivät yllä varsin erikoiset tapahtumat navigaatiosuunnista eksyneistä linnuista (ja niiden joukkokuolemasta (7 nuorta yksilöä) Helenan kannelle) hermoja kiristäviin tilanteisiin tuulen ja kompassisuuntien kanssa. Kuten alkuyöstä koettiin, myös ykkösvahti jippasi isonpurjeen kanssa. Absurdi tilanne koettiin vain 4 solmun vauhdissa, joka herättikin hilpeyttä, sillä myös mustavesi- tankki hälyytti liian kovasta tärähtelystä. Ei kai muunlaista herätystä voisi Stand by-vahdille toivoa!

Helena lipui Köpikseen satamaan kahden aikaan lauantaina. Oli aika ensimmäisen legin juhlien!

Ykkösvahti: Arne (Tenkanen), Juha (Särestö), Leo(Leksa), Miia(Norpannahka) & Niko

Solten wir deutsche folower haben, hier eine kleine Zusammenfassung unsers letzten Blogeintrages in finnischer Sprache. Die beiden Fliegen Namens Inga und Börje haben wir in Kopenhagen freigelassen.
Daraus kann man natürlich schliessen, dass wir heute in Kopenhage eingelaufen sind. Dazu, oder besser gesagt zu unserer Reise dahin jetzt mehr.

Die Nacht von Freitag auf Samstag fing nebelig an,Sicht praktisch ”null”. Zumindest im Verhältnis in welcheer Entfernung zur Küste wir uns befanden. Mit anderen Worten, wir konnten Schiffe in 2 Meilen Entfernung noch erkennen, aber die Küste und deren Leuchtfeuer in drei bis vier Meilen nicht mehr sehen. Die ”koiranvahti (Wache zwischen 24 un 4 Uhr) war erstaunlich vital als sie die Wacht antraten.Die Hälfte war schon vorm Weckruf bereit. Es wurde gesegelt, auch wenn keine neuen Meilen- oder Geschwindigkeitsrekorde aufgestellt wurden, Geschwindigkeit im Durchschnitt ungefähr sechs Knoten. Eine kleine Schreksekunde erlebten wir als das Grossegel fast unkontrolliert (perämies tiesi kyllä mutta halusi meidän oppivan jotain...) eine Wende eingeschlagen hätte aber das hatten wir mit unserem Kurs auch etwas in Kauf genommen, kein Problem also, denn wir hatten den ”preventori”, der ein überschlagen des Grosssegels verhindert, gut angewinscht.
Die erste Wache löste uns um vier Uhr ab......followers, please let us know if you found this translation usefull?



19.09.2014 Perjantai 14.30

Nostimme yhtä erikoispurjetta lukuunottamatta kaikki purjeet heti Visbyn aallonmurtajien jälkeen. Rivakka itätuuli puhalsi vauhdin, jolla päästiin parin desimaalin päähän 10:n solmun rajasta. Gotlannin eteläkärjen jälkeen aallokkon koko alkoi nousta. Latviasta asti tuleva meri oli ehtinyt kasvaa parin metrin merkitsevään aallonkorkeuteen.
Yö vietettiin maaelämästä poikkeavien kiihtyvyyksien vallitessa. Suurimmat aallot hipoivat kolmen metrin korkeutta. Keulassa meren mäkisyys vaikuttaa eniten. Osa keulahyttien asukkaista siirtyi yön aikana messin sohville nukkumaan. Aamua kohden tuuli alkoi heiketä ja aallokko tasaantua.
Aamiaispöydän salapoliisit hahmottelivat yön tapahtumia: ainakin kahdet oksennuksen äänet oli yön aikana toileteista kuulunut. Täyttä varmuutta oliko kuulohavainnot seurausta samasta vai kahdesta erillisestä matkapahoinvointikohtauksesta ei saatu.
Auringon nousun aikaan kannelle lennähti jostain pikkulintu. Vierailija tunnistettiin Västäräkiksi. Lajin määritys tarkastettiin vielä Suuresta lintukirjasta, musta kaulalappu sekä kuulohavainto: ”tsli-vit, tsli-vit”
vahvisti määritelmän oikeaksi.
Tuulen nopeuden laskettua alle viiteen metriin sekunnissa nostimme fisherman purjeen: mastohuippujen väliin rikattu kärkikolmio joka haruspurjeen kanssa yhdessä täyttää koko mastojen välisen ilmatilan.
Messissä havaittiin kärpäsiä. Yksi miehistön jäsenistä otti asiakseen pyydystää kärpäset väkivallattomalla menetelmällä. Nyt ylämessin pöydällä olevassa pakasterasiassa viettää aikaansa kaksi turkulaista kärpästä. Yksi purjehtijatovereista oli saanut jostain selvitettyä kärpästen nimet.
Börjen ja Ingan kohtalo on vielä auki. Esitettyjä jatkotoimenpiteitä: 1) Vapautetaan Kööppenhaminassa. 2) Syötetään västäräkille. 3) Vapautetaan jossain muussa satamassa, kuten Portugalissa, Kanarialla, tai Karibialla.
2 vahti



18.9.2014

Neljältä torstai-iltana saavuimme Visbyn vierasvenesatamaan. Koko miehistö oli innokkaana mukana kiinnityksessä, ja töijauksen jälkeen vierasvenesataman välttävän kuntoiset suihkut olivat ahkerassa käytössä. Puhdistautumisoperaation läpikäynyt miehistö suuntasi kohti keskustan pikkukatuja ja nähtävyyksiä, ja koko ilta kuluikin mukavasti linnoituskaupungissa kierrellen sään ollessa mitä mainioin.
Muutavat suuntasivat kulkunsa Itäportin läheisyydessä oleviin kauppakeskuksiin ja tutustumiskierrokselle Systembolagetin viinivalikoimiin, toisten kiivetessä Unescon maailmanperintökohdekaupungin muurin torneja ja hyppelehtiessä aallonmurtajan kivikoissa. Aluksella puolestaan vietettiin iltaa puolalaisen Momo One aluksen miehistön kanssa musisoiden. Kaupungilla jaksoivat muutamat miehistön jäsenet heilua aina aamun pikkutunneille saakka.

Auringon noustua kissojen kansoittaman kaupungin muurien ylle osa miehistöstä kömpi kaupungille kuka aamiaiselle, kuka enemmänkin brunssille tai lounaalle. Postikortti- ja suklaalevyjahdin lomassa löytyi perinteisen ruotsalaisen fika-kulttuurin lisäksi myös hiukan valtakulttuurista poikkeavaa libanonilaista ruokaa. Pakastinkorjaajan suorittaman kolmen tunnin huoltorupeaman jälkeen Helenan oma buffét tarjosi puolittaisen ruotsalaistyyppisen hernekeitto-pannukakkulounaan ilman hernekeittoa. Lounaan lomassa tehtiin miehistön ruokahalun herättämiseksi myös pientä, mutta menestyksekästä saniteettiremonttia keskivessan pumpun brakattua.

Ruokailun jälkeen Helenan köydet irroitettiin ja matka jatkui kohti Kööpenhaminaa tuulen ollessa noin 7-8 m/s.

3 vahti



Keskiviikko 17.9
Tiistai-aamuna keulapiikin vahti IV heräsi oikoi luitaan ja keräsi tavaroitaan. Aamiaisen jälkeen ja sumun hälvettyä matka Nauvosta kohti Visby:tä alkoi. Päivä matkattiin dieselin voimin vastatuuleen. Utön ohituksen jälkeen nostettiin isopurje ja vähän myöhemmin loputkin purjeet. Innokkaat oppilaat oppivat uusia purjelaivan osia, kuten meisseli (Main Stay Sail), flaikkari (flying Jib) ja fisheri (fisherman). Myöhemmin ohitettiin Suomen leijonan majakka.

Uupunut muuttolintuparka haki suojaa laivastamme. Määritä laji itse kuvasta. Auringon laskun jälkeen vähätkin pilvet haihtuivat ja yllemme aukeni kirkas tähtitaivas paljastaen linnunradan. Tuulta 4-5m/s, oli erityisen lämmin syyskuun ilta.

Vahti IV aloitti keskiviikko-aamun klo 04-08 kansivahdissa. Pimeässä vuorollaan jokainen vahdin jäsen hoiti mallikaasti Helenan ohjailun. Yön aikana tuulen suunta kääntyi sen verran vastaiseksi, että purjeita kiristettiin ja kurssia muutettiin kymmenen asetetta styyrpuuriin, jonka vuoksi ohitimme Gotska Sandön aiottua lähempää. Aamun sarastus korvasi yötaivaan tähdet ja nuo yöpurjehtijan kiintopisteet katosivat näkyvistä. Vahtivuoron päätyttyä ja ryhmä siirtyi aamiaiselle. Uusi purjehduspäivä on alkanut.
4 vahti



Tiistai 16.9
Alussa oli meri, sektantti ja Helena.
Sitten saapui 21 purjehdusoppilasta ja suuret odotukset seikkailusta maailman merillä. Turun saaristo ei ole vielä suuren suuri merialue, eikä tuuli ole ollut suosiollinen. Aurinko kuitenkin hymyili.

Ensimmäiselle legille oli saapunut purjehtijoita ympäri Suomen. Aluksen runkomiehistön muodostivat päällikkö Bena, perämies Bobi sekä kansimiehet Jaakko, Henrik ja Matti. Oppilaspurjehtijoiksi oli pestautunut purjehtimisesta kiinnostuneita ensikertalaisia sekä muutamia harjaantuneita seikkailijoita. Perusoppilaiden lisäksi noin puolet Helenan miehistöstä muodostivat Aboa Mare-koulun merenkäynnin ammattilaisiksi opiskelevat merimiehet.

Matkaan päästiin hyvissä ajoin, ja tunnelma oli mitä lupaavin. Tuulta ei ollut nimeksikään, joten Helena lipui kohti ensimmäistä määränpäätään Nauvoa koneiden turvin. Vauhtia oli viitisen solmua, joten matka Turusta Nauvoon läpi mielenkiintoisen museoreitin vei muutaman tunnin. Helena kulki tasaisesti, ja jännittävimmän momentin aiheutti Saksan lipun alla seilannut tankkeri, joka kuitenkin ohitti Helenan sen suuremmitta eleittä. Hieman ennen vierasvenesatamaa moottorista alkoi kuulua hälytysääniä. Pian sen jälkeen kone sammuikin kokonaan, joten ankkuri laskettiin vain kivenheiton päähän satamasta. Niin lähellä, mutta niin kaukana! Vian syyksi epäiltiin polttoaineen syöttöä ja Kapteenin terävä huomio tankin vaihtamisesta auttoi, ja pääsimme lopulta kiinnittäytymään Nauvon vierasvenesatamaan.

Stand by-vahti sekä nälkäiset oppilaat lähtivät samantien maihin grillin sytytyspuuhiin aluksen runkomiehistön jäädessä säätämään ja korjaamaan konetta. Tirisevät kabanossit ja maissit maistuivat kaikille ennen illan peseytymisrituaaleja ja saunaa. Ensimmäinen meripäivä oli onnistuneesti takana. Helena hiljeni ennen puolta yötä.

Aamun hämärissä kuului kotivalo Korhosen jymisevät askeleet ja virallisen reipas Huomenta.
Raotin varovasti vasenta silmääni todetakseni heränneeni hämärän sumuiseen aamuun sohvalta,vaatteet olivat päällä ja päässä ei jyskyttänyt agrigaatin watit.Maku suussa oli aavistuksen merisuolainen.

Kahvia !!! Aamu oli alkanut.
1 vahti
 



© STAF Suomen Purjelaivasäätiö | Site Engine By Megative Tmi