Wärtsilä Activ Ålandsbanken Turku FURUNO FINLAND

  • STAF Online
  • STAF on Facebook

Wärtsilä

Activ

Turku

FURUNO FINLAND

Ålandsbanken

Danfoss

Danfoss

STI

Turku

Köpenhamn-Helgoland-Cherbourg

30.9 Saapuminen Cherbourgiin

Saapuminen Cherbourgiin. Liian optimistiset ajatukset saapumiseen yöllä eivät toteutuneet, vaan alati petollinen tuuli teki tepposet jolloin valuimme pahimmillaan alle 1 solmun vauhtia vastavirassa kohti määränpäätä. Tämä aiheutti sen että saavuimme Ranskaan klo 13:30 paikallista aikaa. Kiinnityimme satama-altaaseen paikkaan jossa naapurissa on kaksi yli 60 metristä Englantilaista ja yksi Ruotsalainen koululaiva (pituudesta ei tietoa).
Koska tuulet olivat näin heppoisia, Englannin kanaali näytti parastaan merenkäynnin osalta ja saimme nauttia melko tylsästä matkasta josta ei ole mitään erikoista kerrottavaa. Illan kohokohtina voi mainita kapteenimme innokasta kurssin pitämistä, josta ruorimies (nainen tällä kertaa) sai heti maininnan kun vähänkin yritti katsella tähtitaivasta. I-Vahti haluaa tässä kohtaa mainostaa omaa panostaan merivahtina ja miten hyvin he ovat oppineet kääntämään laivan ja jalustamaan purjeet lähes kisamiehistön meriitein.
Tämä loppupäivä ja seuraava meneekin ihaillen tätä kaunista Ranskalaista pikkukylää. Myöskin joudumme hyvästelemään suuren osan miehistöstä tänne, kun he eivät uskalla (kuulemma työkiireitä) uhmata Biskajan lempeitä tuulia. Eli uutta miehistöä odotellessa ja nauttien tästä leppoisasta Ranskalaisesta syksystä siirrymme syömään viimeistä illallista.

I-Vahti: Olli&Sirpa



29.9.2014 Maanantai, 50º36,6 N, 000º00,0 W Tänään kello 12.38 moni purjehtija sai lisätä listaansa uuden meriitin; seilaaminen läntisellä pallonpuoliskolla. Tämän kunniaksi koko miehistö kokoontui yhdessä nauttimaan siemauksen Merituulin väkivalloin sosialisoitua tuliaisrommia ja juhlistamaan tapahtunutta. Rommit nautittua idea takaisin kääntymisestä ja 000º-piirin uudelleen ylittämisestä uuden rommipaukun toivossa kuitenkin hylättiin ja matka kohti Cherbourgia ripeällä 3,8 solmun vauhdilla jatkuu. Vauhti on kuitenkin ollut vähän vauhdikkaampaakin, eilen yöllä hivottiin jo 11 solmun (tarkalleen 10,7) huimia nopeuslukemia. Laivan suklaavarastojen yllättäen löydyttyä iltapäivästä on myös luvassa täytekakkua. Ehkä. Ennusteiden mukaan saavumme ranskalaiskylään jo tiistai-aamuyöllä.
Tänään III-vahti on taistellut vuorokauden vanhan pohjaanpalaneen kattilan sekä vessojen pesun kanssa, kahden tunnin raivokkaiden tiskausyritysten jälkeen eräs ystävällinen vahdin jäsen neuvoi käyttämään sokeripalaa kattilan puhdistamiseksi, tämä keino oli ainoa joka toimi. Kaikille keittiöpuolella vähän kokemattomimmille päivän vinkki; käyttäkää sokeripalaa.
Tähän hätään läntiseltä pallonpuoliskolta ei muuta raportoitavaa!

III-vahti: Laura



28.09.2014 - Sunnuntai – 14.15 - Rotterdamin edusta - Noordhinder majakasta 4 mailia länteen Kevyesti sumuinen sunnuntaiaamu jatkoi läpi yön jatkunutta moottoriavusteista Saksan ja Alankomaiden pohjoisrannikon myötäistä vastatuulipurjehdusta kohti länsi-lounasta. Kun lounasaika koitti, oltiin saavutettu tulppaanivaltion luoteiskulma. Kaasunporauslautta L11-B-PA:n kohdalla käänsimme kurssin etelä-lounaaseen ja sammutimme koneen. Helenan purjehdusominaisuudet ilahduttavat: tuuli puhaltaa alle 6 m/s, ja GPS:n nopeusmittarissa nopeus vaihtelee 8-10 solmun välillä. Lounaaksi tarjoiltiin miehistön suosikkiruoka: ruokaisa salaatti, joka tällä kertaa oli ottanut lasagnen muodon.

IV-vahti: Torsti & Jyry



27.9
Hej hå på böljan den blå. Vi gungar nu fram här mot engelskakanalen istadig motvind på hela 5 m/s. Alla är nu mätta och belåtna efter dagens soppa.
 
Klockan 2 på morgonen lade vi ut från Helgoland och satte fart söderut mot Cherbourg. Under småtimmarna gjorde vi en god fart på ca 8 knop och vi var vänliga nog att ge väg för ett litet bulkfartyg som kom från babord. Just nu går det inte riktigt lika hårt.
 
Seglena slog då vinden lite vände och avtog.
Solen gick upp och stjärnorna gick ner.
Folket ombord började sakta vakna till liv och kom snubblande ut på däck för att njuta av det fina vädret.
 
I-vahti: Mikaela

26.09.2014 Perjantai – ”Legolandissa” lepuuttelua
 
Miehistö palasi yöllä sataman riennoista osoittaen ennennäkemättömiä akrobaattisia mooveja ja uhmakasta taistelua Pohjanmerta ja satamalaituria vastaan, joka vuorovedestä johtuen edellytti monien metrien kipuamista ja aluksen hilaamista kohti kaijaa tuulen ja tyrskyjen saattelemana. Itse seurasin tätä taistelua luonnonvoimia vastaan ylämessissä laivavahtina, jossa seilaustovereideni kanssa intouduimme kuuntelemaan ysärihittejä, sekä tekemään paperista mestariteoksia ja keskinäisiä (salassapidettäviä) sopimuksia.
Meno oli perjantaina sangen leppoisaa jengin ottaessa rennosti ja levätessä, kun tehtäväkseni tuli blogikirjoituksen rustaaminen. Siihen mennessä päivän merkittävin tapahtuma tulee tässä: näin hylkeen satama-altaassa. Seikkailujen ja jännittävien merimiesjuttujen toivossa lähdin kylille etsimään inspiraatiota ja sitähän löytyi heti lakritsin muodossa saaren lukuisista taxfree-myymälöistä. Miehistö onkin haalinut kapsäkit täyteen herkkuja nostamaan taistelutahtoa tulevia koitoksia varten. Käpytellessäni kujilla värikkäiden pikku talojen lomassa vastaani tulivat parta-vahdin sankarit, Jyry ja Torsti. Siskon velvollisuutenani oli opastaa germaanien kondiittoritaitojen maailmaan ja suuntasimme näköalakahvilaan kakkukahville, jossa ei muuten oltu kermassa säästelty. Jotkut reippaat olivat kuulemma lähteneet kiertämään saaren luontopolkua, itsehän siis suuntasin läheiseen kylpylään plutaamaan ja nauttimaan ylellisyyksistä, kuten saunaosastosta ja porealtaasta. Saunassa olikin mahtavat panoramaikkunat horisonttiin ja polskin ulkoaltaassa hämärtyvässä illassa ”Lange Annan” majakan loisteessa.
 
Tällä hetkellä vahtimme valmistautuu avustamaan yöllistä lähtöä Helgolandista kohti Pohjanmeren valtateitä ja siellä jossain häämöttävään baskerimaata. May the tide be with us!
 
02:15 II-vahti Merituuli


25.09.2014 Torstai – Elbeltä Helgolandiin

Aamuyön petollinen turvallisuudentunne vaihtui keskiyön vahdin puolessavälissä Pohjanmeren todellisuuteen ja vellovaan ristiaallokon tapaiseen, aiheuttaen osassa miehistöä pientä hyvinvointitason laskua. Köysien koilaus äänestettiin yhdeksi miellyttävimmistä operaatioista bogspröötin sukeltaessa ajoittain mainingin halki. Norjan kielen alkeiden opiskelu jäi kuitenkin minimiin, eikä vieläkään päästy kunnolla soveltamaan Satun teoriaa pelkän minttusuklaan syömisestä mahan sisällön maun parantamiseksi. Ruispuuroröyhtäys ehdittiin silti todeta jokseenkin epämiellyttäväksi kokemukseksi.

Aamuyöstä koestettiin myös hyvällä menestyksellä Helenan pujottelukykyä Elben sisääntuloväylän paikkaa ja väriä vaihtaneiden poijujen seassa. Haastetta yritykseen tuotti kolmen solmun myötävirta, joka siivitti peltigenoalla edenneen aluksemme jopa yli 9 solmun nopeuksiin pohjan suhteen.

Helgoland alkoi lyhyestä merelläoloajasta huolimatta lähestyessään vaikuttaa oikealta turvasatamalta, vastatuulen yllyttyä 19 m/s lukemiin. Pikkuhaasteita oli vielä rantautuessakin, 110-tonnia terästä kun vaatisi melkoisesti tehoa lipuakseen suoraan tuuleen kylki edellä. Perillä tehtiinkin päätös jäädä ihastelemaan neliökilometrin kokoisen Pohjanmeren paratiisisaaren nähtävyyksiä ja katsella kelin kehittymistä ainakin huomiseen saakka. Tätä kirjoitettaessa on jo meneillään välttämättömimpien perustarpeiden – kuten kylpylän – etsintä.

III vahti – Tuomas



24.09.2014 Keskiviikko – Kielin kanava

Saavuimme Kielin kanavan suulle Holtenauhun tiistaina iltapäivällä. Päätimme yöpyä laiturissa ennen kanavaa että voisimme ajaa sen läpi valoisan aikana.
Sopivaa laituripaikkaa ei sulkujen lähistöltä tahtonut löytyä. Edestakaisen satamamanöveerauksen jälkeen kiinnityimme Hollantilaisen täystakiloidun perinnepurjelaiva Artemiksen kylkeen.

Artemiksen väki esitteli asiakaspurjehduksia varten suunnitellun laivansa. Tilaa oli salongissa lähes sadalle vieraalle ja petipaikkoja melkein neljällekymmenelle. Helenan miehistö totesi, että ahtaisiin oloihin tottuneita nuorisopurjehtijoita mahtuisi Artemikselle ongelmitta kolmatta sataa.
Kielin kaupunkia tutkinut nelihenkinen retkikunta totesi että kaupunki muistutti monilta osin Turkua: Kielistä löytysis mm. föri, tuomiokirkko sekä yliopistonkatu. Yksi kirkoista muistutti arkkitehtuuriltaan Helsinkiläistä Johanneksen kirkkoa.
Aamulla lähdimme ajamaan läpi kanavan. Purjehdimme Sisu Dieselin voimin läpi saksalaisen maalaismaiseman. Halukkaat hinattiin puosun tuolilla isomaston huippuun ihailemaan vehreiden viljelystasankojen kauneutta. Aamun stand-by vuorolaiset kunnostautuivat leipomalla pullaa. Lounaan jälkeen oli tarjolla kahta eri korvapuusti laatua, sekä metrin pituinen pitko.
Kielin kanava (Nord-Ostsee-Kanal) on yksi Euroopan vesiliikenneväylistä. Vajaan sata kilometriä pitkän kanavan läpi kulkee noin 100 kauppa-alusta ja 2-4 kertainen määrä huvialuksia vuoden jokaisena päivänä.

IV vahti – Torsti & Jyry




21.-23.9.2014

Helenan laituripaikka Kööpenhaminassa sijaitsi kauniin Amalienborgin linnan edustalla. Ensikertalainen oppilaspurjehtija saapui iltalennolla eikä navigointi lentokentältä alukselle onnistunut ensi yrittämällä. Sopi toivoa, että jatkossa sujuisi paremmin. Helenalla vastaanotto oli sitten sitäkin yställisempää. ”Ylikonemestari” Matti opasti käytännön asioissa ja huolehti tarvittavat varusteet oikeankokoisena matkalaiselle. Tutustuminen muihin aloitettiin rennoissa tunnelmissa. Aluksen miehistöön kuului tällä legillä päällystöä 5, kapteeni-opiskelijoita 7 ja muita 6 henkilöä.

Vahti 1 (Jukka, Mikaela, Olli ja Sirpa) aloitti maanantain standby-vuorolla eli siivoamalla aamupalan sotkut – wc-tilojen siivuous unohdettiin sujuvasti, mutta pystyttiin laittamaan se alkukankeuden piikkiin ilman suurempaa meteliä. Lähtöä odoteltiin iltapäivän puolelle kelin ollessa hieman sateennuhruisen ja tuulen voimistuessa vähitellen.

1-vahdin illan merivuoron aikana saatiin kunnon kyytiä tuulen yltyessä hetkeksi jopa 20 m/s ja 3-metristen aaltojen keinuttaessa mukavasti. Nopeus saatiin hetkittäin noin 10 solmuun. Keittiöstä päivällistä kokkaava 3-vahti antoi palautetta, että pitäisi ajaa vähän tasaisemmin. Letut eivät meinanneet löytää heitettäessä enää takaisin pannulle.

Aamuyön klo 4 – 8 vuorossa viileä keli karisteli unet nopeasti vahtivuorolaisten silmistä ja vuoron aikana olikin runsaasti vilkasta reittiliikennettä tarkkailtava. Auringonnousu oli hehkuvan kaunis ja selkeässä sekä sopivan tuulisessa säässä nostettiin purjeet uudelleen seuraavan vahtivuoron kanssa yhdessä.

Vinden var under dagen ganska svag och vi tog hjälp av motorn när vi ännu var några timmar från Kiel. Vid vaktbytet klockan 12 togs seglena ner och vi fortsatte för motor de sista två timmarna. På vägen in i sundet mötte vi en 10 15 andra segelfartyg, som höll på att lyfta segel.

Väl inne i hamnen tog det en hel del ”kråtas” fram och tillbaka innan vi till slut lade oss på utsidan av segelfartyget Artimes. Vi väntar tydligen regn och möjligtvis åska så nu går jag ut å går på stan så länge det är tort.

1 vahti / Mikaela ja Sirpa




Helena Helgolandissa 25.9


Helean Rendsburgissa





Helean Kielissä.

© STAF Suomen Purjelaivasäätiö | Site Engine By Megative Tmi