Ålandsbanken Turku Activ FURUNO FINLAND Wärtsilä

STI

Teneriffa-Teneriffa

16.11.

Viimeisenä seiliaamuna lähdettiin satamasta onneksi hyvien tuulten saattamana.

Tänään vastaan tuli delfiineitä, mutta myös maanmies purjevene Penelope, johon otettiin VHF radiolla yhteyttä. Treenimielessä tehtiin käännöksiä (9 vendaa ja 1 jiippi, Riikka laski). Täydellisen purjehduspäivän kruunasi itsetehdyt korvapuustit ja pulahdus Atlanttiin.

Kaikenkaikkiaan viikko on mennyt ihan hirveän nopeasti ja vähän haikeissa fiiliksissä siirrytään kohti satamalaituria. Ilmat ja vene ja kanariansaaret on olleet ihan mahtavia, mutta kyllä parasta tässä viikossa on olleet nää ihmiset joiden kanssa on saanut viettää nämä unohtumattomat hetket. Ennen kaikkea rento ja osaava miehistö saa jättikiitoksen ja halauksen! Tällaista kokemusta ei voi tähän blogiin enempää sanoin kuvailla, joten lopetetaan viimeinen päivä
runoon:

Kivi, sakset ja paperi,

tuli Sartsasta Kartsan tiskikaveri.

Nähty on yks jos toinenkin delfiini,

pakollinen asuste on bikiini.

Seisinki, snörppi, barduuna vai staagi,

kaikki muistis, meininki on taagi!

Sergei on laivan kovin römpötti,

pelkkää lihasta, ei mikään nötkötti.

Tehdään pari vendaa,

tää reissu ei saa endaa!

Dreamteam seilaa kanarialla,

viimeinen laini on Jessicalla!

-Vahti I/Johanna, Anna & Jaakko

15.11

Aamu alkoi mahtavalla aamu-uinnilla, kun näimme delfineitä, jotka hyppivät iloisesti pinkissä aamunkoissa. Jarkko viritteli kuunarimaston köyden hyppukuntoon ja saimme kunnon köysihypyt lämpimään mereen.
Aurinko paistoi kun saavuimme Playa de La Moganin rantaan. Päivällä kävimme SUPpailemassa ja snorklailemassa. Illalla tanssittiin salsaa lähibaarissa ja toivottiin kovia tuulia seuraavalle päivälle.
-Jessica & Sarita

14.11.

Aamu valkeni jyhkeän aallonmurtajan suojassa La Restingassa.
Eileniltainen
kierros pikkukylässä oli tuottanut myös uusia tuttavuuksia ja Helenan ihailijoita. Päällystömme jäi jalosti vahtiin kun me oppilaat suuntasimme päiväretkelle ylös laavakumpouisen El Hierrion rinteille. Vatsat oli täytetty herkullisilla I Vahdien paistamilla supermunakkailla. El Pinjan kylässä vallitsi seesteinen tunnelma: paikalliset tappoivat aikaa kahvilan edustalla, supermercado availi oviaan ja löysimme kierroksellamme piikikkäitä mutta niin makeita kaktushedelmiä, kissoja, koiria ja sievän pienen paikallisen kirkon laavarinten kupeesta. Kierroksen tehtyämme palasimme Helenalle paikallisella bussilla.
Irrotimme köydet iltapäivällä puoli neljän aikoihin ja lähdimme moottorilla hurruuttelemaan kohti Grand Canariaa. Moottorilla on nyt ajeltu koko matka tähän asti (nyt olemme suurinpiirtein puolivälissä), sillä tuulta on ollut valitettavan niukat 0,4m/s – 2.8 m/s. Tämä on ensimmäinen tämän legin yö ajo ja moottorin hurinasta huolimatta olemme päässeet ihailemaan upeata tähtitaivasta ja yö maagista rauhaa.
II vahti

13.11.14

Toinen purjehduspäivä La Gomeralta El Hierroon sujui rattoisasti kuuden purjeen siivittämänä ja auringonpaahteessa. Matkan alkumetreillä delfiinit saapuivat tervehtimään Helenaa ja meitä. Myöhemmin merellä bongattiin myös merikilpikonnia. Tuulet ja vauhti olivat maltillisia, joten kokeilimme kalaonneamme – hetkellisesti siima kiristyikin, mutta saaliina olikin vain pala lautaa.
Muutaman päivän purjeiden nostot ja laskut köysien käsittelyineen näkyvät jo käsissä, ja kroppa vaati vetreyttämistä ja venytystä särkeviin lihaksiin. Niinpä Jaakko kehittelikin uuden ”on board” -lajin Helenalle; Fendarijumppa! Venyttelimme ja jumppailimme itsemme jälleen vetreiksi El Hierron rantaviivan tuntumassa pulleiden fendareiden päällä.
Illaksi rantauduimme El Hierron La Restingan satamaan, ja Helena keräsi heti ihailevia katseita paikallisilta. Söimme Littoisten masterchefien Marjaanan ja Juhan valmistaman herkullisen kana-pesto-pasta illallisen kannella, kyllä maistui taivaalliselta seilipäivän jälkeen. Illan pimetessä kaivoimme kitarat esiin, ja Juhan ja Henrikin säestämänä lauloimme toiveklassikoita otsalamppujen valossa. Vierailimme illan päätteeksi La Restingan pikkukylässä, tähyillen samalla mistä saisi mahdollisesti autoa vuokralle seuraavan päivän saarikierrokselle.
Onnistuimme saada paikallisilta yhteystietoja mystiselle Mercedekselle, joten tänään toiveissa vuoristoinen tour-de-El Hierro!
- I vahti, Anna, Jaakko, Johanna

12.11

Uutena oppilaana pitää heti hehkuttaa kuinka ihana onkaan haistella lämmintä meri-ilmaa ja jättää arjen askareet viikoksi. Helsingin harmaus on nyt vaihtunut Kanarian lämpöön ja ihaniin maisemiin. Monille Legin 1247 uusille gasteille Kuunarilla seilailu on täysin uutta ja innolla jo odotellaan mitä tuleva viikko tuo tullessaan.
Sähkön kanssa on ollut jotain mystisiä ongelmia, mutta onneksi ne ei estäneet meidän starttia. Uusi keittolevykin saatiin kärähtäneen tilalle niin hyvillä mielin päästiin lähtemään San Miguelista kohti Gomeran eteläkärkeä. Matkalla bongattiin valaita ja hieno Sea Clound. Ei hassumpi startti! Auringon laskiessa saavuttiin jylhien kalliokielekkeiden juureen ankkuriin. Aamupalan ja aamu-uintien jälkeen matka jatkuu kohti Hierroa.