FURUNO FINLAND Wärtsilä Turku Activ Ålandsbanken

Turku

Köpenhamn-Turku

Pe 15.05.2015
Viikko sitten alukseen astui joukko ihmisiä, jotka eivät tunteneet toisiaan. Eripuolilta Suomea he saapuivat, osa pohjoisesta Raahesta ja Oulusta asti. Viikon jälkeen kasvot ovat tulleet tutuksi ja luonteetkin jossakin määrin. Samassa vahdissa on koettu onnistumisenm hetkiä, ja niitä hetkiä, joita kutsutaan oppimiseksi. Kun jibiä löysätessä köysi karkaa ja vain sen päässä ollut kahdeksikko estää sitä menemästä mereen ja tilanne saadaan pelastettua tai kun juuri se kahdeksikko pääsee mojauttamaan nenän juureen. Vahinkoja ei viikon varrelle enempää mahtunut, vaikka varsinkin alkuun  säät olivat todella tuuliset. Eräänä yönä kirjattiin tämän legin huippunopeus, 14,5 solmua!
Yövahti upeassa tähtikirkkaassa itämeren yössä ei unohdu ihan heti.
Eivätkä hetket, kun mentiin  parras vettä viistäen ja kokka kohisten.
Parhaista hetkistä ei ole edes kuvia, koska kädet olivat täynnä työtä.
Ruorissa, köysissä, tähystäen, puhumattakaan ruoanlaitosta.

Saimme nauttia todella herkullisista gourmet-yllätyksistä. Kokki Miikka loihti vuorollaan upeita herkkuja mutta eivät muutkaan huonommaksi jääneet. Koska legi oli viimeinen osuus kuunari Helenan Karibian paluumatkalla, saimme käyttää loppuun kaikki varastot. Viimeisen illan lettukesteissä käytettiin jogurtit, kermat, Karibian vehnäjauhot ja Visbyn kananmunat.
Legin kippari Kari johti porukkaa levollisesti tilanteesta toiseen, kansimies Antti heitti hurttia huumoria josta ei aina tiennyt itkeäkö vai nauraa, konemestari Veikko huolehti, että  moottori pelaa, lämpöä riittää ja purjeita käsitellään oikein. Kansimies Jankku täydensi joukkoa elettömällä ja rauhallisella olemisellaan ja hännänhuippuna pällystön nuorin, työharjoittelija Valtteri pelasti tiölanteen jos toisenkin.
Todella iso kiitos koko porukalle!!!
Vahti III, eli Jukka, Jatta, Laura, Noora ja Helena

Torstai 14.5.2015
Matkalla Nauvoon
Eilisen harmaus on väistynyt. Paraisten portin rannat hehkuvat auringossa ja kannella käy iloinen puheensorina. Vesilläliikkujat vaihtavat tervehdyksiä kohdatessaan.
Ennen lähtöä tutustuttiin jääkauden mahtaviin voimiin luontopolun opastetaulujen avulla ja ihmeteltiin ruosteisia kallioita. Edellisillan saunatetris herätti hilpeitä muistoja, kuuden hengen löylyhuoneeseen mahtuu hyvinkin kaksikymmentä sosiaalista purjehtijaa.
Matkalla Nauvoon Itämeri soi meille hyvät olosuhteet testata purjehdustaitojamme. Päivään mahtui kymmeniä vendoja ja valitettavasti osa matkasta jouduttiin taittamaan Suomalaisella SISU:lla. Matkalla nähtiin saaristomeren eläimistöä ja kuultiin vanhan merenkulkijan tarina vedenneidosta.
Purjehtijat laativat suunnitelmiaan iltavapaalle, kukin omien taipumustensa mukaan. Sattumukset raportoidaan huomisen blogissa.
IV-vahti: Wenkku, Miikka, Jussi, Ville

Keskiviikko 13.5.2014
Sijainti: Kasnäs
Utöstä lähdettiin sateen saattelemana ja länsituulessa. Pääsimme harjoittelemaan saaristopurjehdusta navakassa myötätuulessa. Vaikka oli jumalattoman kylmä ja sade muuttui välillä rännänsekaiseksi, niin ahavoituneet matkalaiset eivät siitä välittäneet. Kyökkitiimi ylitti itsensä kananuudelitortillahässäkällä, joka levitti hymyn jokaisen huulille. Kiitos nelosvahti – hyvää oli!
Viiden tunnin pikapyrähdys Kasnäsiin päättyi neljän hujakoilla, ja hyökkäsimme heti kiskalle, saunaan ja kylpylään rentoutumaan. Fasiliteetit olivat kerrassaan mahtavat, ja sadeilta hurahti rattoisasti pelejä pelaten ja elämän suuria kysymyksiä pohtiessa. Pelipöydällä vilahti purjehduksen myötä mainettaan kasvattanut Kuka Mitä Häh -peli, jonka aiheena oli tällä kertaa maantieteelliset paikat. Kuten saimme huomata, kyllä/ei -vastauksen antaminen ei ole aina helppoa. Lisäksi pelasimme tunteita kuohuttavaa Aliasta. Illan kruunasi jo useamman kerran kesken jäänyt Oscar-voittaja Django Unchained. Elokuvan jälkeen painuimme pehkuihin. Ei siinä, inte där.
I-vahti: Konsta, Niina, Theo, Timo, Valtteri (tj2)

Tiistai 12.5.2015
Sijainti: 59*46' N 021*22' E, Utö
Visbystä lähdettiin maanantaina  noin klo 14 ja purjehdimme hieman alle vuorokaudessa Utöhön. Visbystä lähdettäessä nostettiin purjeet 20 minuutissa (isopurje 1. reivissä, main stay sail, fore staysail, jib, flying jib).  Yön tullen tuuli yltyi ja purjeita jouduttiin vähentämään.
Aloittaessamme merivahdin klo 04 jäljellä olivat enää isopurje, fore staysail ja jib. Heti vahdin alkuun pienensimme isopurjeen pinta-alaa 2.
reiviin.
Konemies Veikon mukaan väli Visbystä Utöhön sujui ennätysnopeasti, kiitos suotuisan tuulen. Tuuli loi Helenasta huvipuistosimulaattorin, jossa harjoiteltiin elämistä lähes vuorokauden jatkuvassa keinumisessa. Etenkin keittiössä testattiin reaktionopeutta äkillisissä suunnanmuutoksissa.
Myrskylaidasta huolimatta sängyssä oli vaikea pysyäja kannella oli syytä kiinnittää itsensä lifelinella aluksen rakenteisiin. Lopulta pääsimme Utön suojaiseen satamaan, jossa oli luvassa lähes vuorokauden pysähdys. Stand by -vahdin tekemä ruokakin syötiin vasta laiturissa.
Ruokailun jälkeen osa porukasta kävi ns. majakkakierroksella, jonka piti todella asiantunteva opas Hanna Kovanen. Hänellä tarinaa riitti Utö:n tapahtumista ja historiasta. Tutustuimme majakan eri kerroksiin, mutta ylimpään kerrokseen emme valitettavasti päässeet.
Majakkakierroksen jälkeen paikallinen hotelli oli lämmittänyt meille saunan, joka maistui pitkän purjehduksen jälkeen todella hyvälle. Miesten saunassa tunnelma oli lämmin johtuen romanttisesta kynttilänvalosta.
Saunan jälkeen siirryimme seuraamaan Suomi-Venäjä jääkiekkopeliä, jonka Suomi voitti rankkareilla.

II-vahti: Tilda, Jan, Lauri, Toni, Jussi

Måndag 11.5.2015
Sijainti: 57* 44' N, 18*14'E, Från Visby till Utö Visbyyn visiittiin oltiin varattu mukavasti aikaa. Emme olleet odottaneet, että aikaa kaupunkiin tutustumiseen olisi ollut kokonainen vuorokausi, jossa ennättikin tapahtumaan paljon. Kiitos kapteenille, että saimme rauhassa tutustua saareen. Sää suosi sekä sunnuntaina että tänään maanantaina, lähes pilvettömällä taivaalla ja lämpimällä auringonpaisteella. Äitienpäiväiltana Helenan ihana ja kuvankaunis naisväki ansaitsi hienon kimpun valkoisia ruusuja vahtimme miesvahvistukselta (kiitos Jukka!) ja uneen väsyneet sailorit tuudittivat Konstan ja Villen kitaran soitto ja Juice Leskisen sanoitusten tavailu.

Aamupala nautittiin aurinkoisella Helenan kannella Visbyn kaijassa. Sen jälkeen oppilaspurjehtijat ja päällystö jaettiin ryhmiin, yksi ryhmistä jäi valmistelemaan muille lounasta, yksi kauppaan ja yksi pyöräilemään ja kävelemään ympäri Visbyytä ja sen ympäristöä. Pyöräilijäryhmä suuntasi Visbyn vanhasta kaupungista pohjoiseen, kävi pienellä parkour-treenillä, pulahti 10:n asteiseen Itämereen ja kiipesi saaren varmasti korkeimmalle huipulle. Kauppa- ja pyöräilijäryhmien kiertäessä Gotlannin saarta, standby-vahti hoiti vastuutehtävänsä ja valmisti muille lounaan, jonka kruunasi mansikkahillolla ja kermavaahdolla kuorrutetut Jattan Köyhät Ritarit.
Kello 12-16 standby-vahtina kuurasimme ennen lounasta ja tämän jälkeen Helenan putipuhtaaksi ahterista pukspröötiin asti tulevaa legiä varten.
Legi alkoi purjeiden nostamisella – isopurje nostettiin ensimmäiseen reiviin ja lisäksi ylös nostettiin jibi, fore ja meisseli – Helenan tankkaamisella ja kahdeksan solmun nopeudella kohti Utötä. Vapaalla olevat vahdit lämmittelevät auringossa mökin katolla.
III-vahti: Jukka, Jatta, Helena, Noora, Laura PS. Terveisiä edellisen legin (Dublin-Kööpenhamina) kolmosvahdin jäsenille Emmalle, Erikalle ja Salomonille. Huom! Blogikirjoituksen ammattimaisesti purjehdussanastoa käyttäen kyhäilivät kasaan Laura ja Noora (vahdin rookiet).

Sunnuntai 10.5.2015
Sijainti: 57* 38' N, 18*17'E, Visby

Helena syöksyi aallonharjalta toiselle yhdentoista solmun nopeudella, vastassaan yön musta seinä ja viiltävä sade. Matkaa tehtiin vauhdikkaasti aamutunneille saakka, joilloin tuuli tyyntyi ja voimanlähde oli hetkellisesti vaihdettava aluksen dieselmoottoriin. Loppumatka sujui leppoisaa vauhtia, Visbyn laituriin rantauduttiin puolenpäivän aikoihin.
Peseydyin pikaisesti rajallisella suihkuvedellä. Tiedossa oli ilta kaupungilla. Kippari oli sovitellut aikautulun normaalia vapaammaksi ja vanhankaupungin keväinen kauneus houkutti ylämessin ikkunasta katsoessa.
Visby paljastui sisustuslehden somistajan päiväuneksi, kaupungista ei löydy epäsiistiä tai huolittelematonta paikkaa. Pienteollisuusalueen hallinnurkatkin on pieteetillä siistitty epäruotsalaisista ruohotupsuista ja tupakannatsoista. Muuntajakopissa komeillut graffitikin näytti huolitellulla käsialalla laaditulta.
Ruotsalaisesta vieraanvaraisuudesta ja hyvästä ruoasta nautittuamme vetäydyimme yölevolle keräämään energiaa seuraavan päivän aktiviteettejä varten.
IV-vahti: Miikka, Wenkku, Jussi, Ville

La 09.05.2015, sijainti 55° 50 N 015° 22 E (40mpk Ölannin eteläkärkeen)

Hyvä kotiväki tiritompaa!
Vahtimme alkoi neljältä aamuyöllä Helenan liitäessä tyynellä säällä moottorin avustuksella. Aurinko kurkkasi horisontin yli ensimmäistä kertaa klo 5.05. Aamuyön vaihtuessa aamuksi tuuli nousi sopivasti vahdin herätessä päivää, ja 7.00 saimme vihdoin nostaa purjeet ylös. Puolet vahdista lähti kyökkivuoroon loihtimaan vielä uinuville kavereille muna- pekoniaamiaisen. Ruoriin jäänyt Timo iski toistaiseksi päivän pohjalukeman
7,3 solmua edetessämme kohti koillista suuntaan 050. Kesäntuloa ennusti huviveneiden parvi.
Ykkösvahdin koisiessa kakkosvahti vendasi oikein urakalla, ja porukan rookiet pääsivät harjoittamaan merimiestaitoja. Me vain pyörimme punkissamme suunnan vaihtuessa. Erittäin maittavan (maksettu mainos) lounaan jälkeen iskimme keskipäivän standby-vuoron teHtäviin kiinni heittämällä alkuun noppaa tehtävistä. Porukan naisvahvistus pääsi aloittamaan valinnan voittaisan taiston jälkeen ja minnepä kukakin päätyikin, siivoussouvi sujui kuin tanssi ja puolen tunnin päästä Helena huokaili kiitosta ykkösvahdille puhtaista pinnoistaan. Huhut kertovat iltapäivällä kääntyvästä tuulesta, joka olisi meille myötäinen.
Kaikki äidit saavat Helenalta lämpimän halauksen jo päivää etukäteen!
Terv. I-vahti Konsta, Niina, Theo, Timo ja Valtteri PS. Nähtiin norppa.Blogi S 1262 Köpis – Turku

Pe 08.05.2015
Köydet irroitettiin Amalian kaijasta klo 14.10 ja suunta otettiin ensin kohti tankkia, sillä tiedossa oli tyyntä keliä. Meitä saatteli matkaan kuninkaallisten huvialus asennossa pönöttävine matruuseineen sekä tietenkin upea Merenneitopatsas. Pöryyttelimme moottoreilla auringon helliessä Helenan kasvoja DragÖlle, jossa tankkasimme paikallisen pursiseuran disukkatankin tyhjiin. Ykkösvahti keskittyi paikallisten jututtamiseen sillä välin, kun Veikko taivutti vastahakoisen löpöluukun tahtoonsa ja juotti Helenan. Tanskalaiset naureskelivat meidän tyhjentäneen pikkuruisen DragÖn tankin, mutta kokoontuivat yhtä kaikki ihailemaan Helenan kiiltäviä kylkiä ja ihmettelemään sen suuruutta pienessä altaassaan. Ykkösvahti aloitti paussin jälkeen merivahdin, ja Valtteri ohjasti Helenan moottorin avustuksella kohti Bornholmia.
Tuulet nousivat, ja harjoituksen vuoksi kakkosvahti nosti illalla viisi purjetta ja pääsi ensimmäisinä tällä legillä maistamaan purjeilla kulkua.
Illalla tuulet tyyntyivät, ja moottorit saatiin käynnistää uudelleen reissun vauhdittamiseksi.
Bujaa mahtava reissu vielä edessä! Ahoy ja kohti Suomen Turkua!