Täysin purjein riparilla.
Salon seurakunnan rippikoulupurjehdus

Salon seurakunta järjesti purjehdusriparin Saaristomerellä Purjelaivasäätiön Kuunari Helenalla. Kahdeksantoista nuorta, kaksi isosta, Miika-pastori, Kaisa-kanttori ja kuunarin kuusihenkinen miehistö viettivät ikimuistoisen viikon Saaristomerellä. Lähtöpaikkana oli Turku, josta suunnattiin ensin Nauvoon ja koska tuulet olivat suotuisat, kuunarin kokka suunnattiin Degerbyn kautta Maarianhaminaan. Sieltä purjehdittiin Sottungaan ja Suomen eteläisimpään saareen eli Utöseen. Turkuun palattiin Airiston kautta.
Purjehdusripariin yhdistyi moni asia – rippikoulun keskeisimmät sisällöt aamu- ja iltahartauksineen, ja oppisetteineen, purjehtiminen, luonto, historia, yhteistyö, aurinko, tuuli, onnistumiset ja itsensä ylittäminen. Kuunari Helenan miehistö päällikkö Timo Joutsenen johdolla koulutti riparilaisista alukselle miehistön. Suurimmalle osalle nuorista purjehtiminen oli aivan uusi asia, mutta viikon lopussa heiltä sujui purjeiden nostot ja laskut, vendat, rantautumiset ja maista lähdöt ihailtavan kätevästi. Solmuja ja merimerkkejä opeteltiin ahkerasti. Työt laivalla eivät liittyneet pelkästään purjehtimiseen, vaan nuoret laittoivat myös itse ruuat kahden gastin, Joren ja Vladin johdolla. Tutuksi tuli myös siivous.
Riparilaiset oli jaettu neljään vahtiin, joista kaksi oli kansivuorossa, yksi laittoi ruokaa ja yksi siivosi. Vuorot vaihtuivat päivittäin, joten kaikki pääsivät tekemään kaikkea. Vahdit myös yöpyivät samassa hytissä tiiviissä tunnelmassa, joten oma porukka tuli taatusti tutuksi – hytissä oli makuupaikat kolmessa kerroksessa, matkatavaroille ainoa paikka oli oma sänky ja lattiatilaa oli minimaalisesti.
Riparilaiset Elias, Tauno, Kasperi ja Jussi totesivat, että tämä oli ihan mahtava ripari, aluksen ohjaaminen oli mahtavaa, samoin purjeiden kanssa toimiminen. Ekana päivänä hommat sujuivat vielä kankeasti, mutta kun oppi asioita niin kaikki oli hienoa. Kivointa on ollut yksi iso toimiva ryhmä. Rippikoulun käynti on ollut paljon mukavampaa kuin kukaan osasi ajatellakaan, asioita ei opetella, vaan ne opitaan yhdessä eläen, tärkeät asiat vauhdikkaasti ja sulavasti, monesti ihan huomaamatta.
Vilma, Kerttu ja Laura totesivat, että purjehtiminen on tosi hienoa, oppisetit ihan erilaisia kuin koulussa, saaristokirkot ovat olleet hienoja tutustumiskohteita. Keittiötyöt olivat kaikkien mielestä ihan parhaita, koska gasti Jore oli niin loistava, hän oli kuin leiripappa, jolla oli aikaa kuunnella, opastaa kaikessa muussakin kuin ruuanlaitossa, häneltä sai hyväntahtoisen palautteen niin onnistumisista kuin hieman pieleen menneistä jutuista. Nuorempi keittiögasti Vladi piti iloisen mielen yllä ja sai nuoret vapaaehtoisesti siivoamaan vessatkin.
Miehistö totesi, että tänä vuonna riparilla oli todella hieno joukko nuoria, jotka hioutuivat viikossa yhteistyökykyiseksi ryhmäksi. Kaikki osallistuvat, jokainen on tärkeä, opitaan tekemällä, luonto opettaa, ryhmäkuri, itsekuri, kaverin tukeminen, sosiaalisuus ja sopeutuminen, tässä tärkeimpiä asioita, joita elämä purjelaivalla opettaa.
Purjelaivasäätiö on perustettu 1973, aluksia säätiöllä on Kuunari Helena ja Vahine Swan 65. Purjehdustarjontaa on junnu- ja nuorisopurjehduksista aikuisten purjehduksiin ja seikkailumatkoihin ja erityisryhmien purjehduksiin. (www.staf.fi)

Kanttori Kaisa Suutela-Kuismasen kertoi kokemuksistaan.

Rippikoululaiset kirjoittivat päivittäin blogia josta seuraavassa:

Rippikoululaisten oma blogi

1.                                päivä  Turku – Nauvo

Lähdimme maanantaina Turun Aurajoesta suunnilleen 12:30. Lähtö ja matkan alku meni enimmäkseen eri köysien ja purjeiden nimiä harjoitellessa, sekä köysiä kääriessä. Heti matkan alussa päästiin jo luomaan omia versioita Titanicin kohtauksista. Tunnelma oli rauhallinen ja kaikki sujui mukavasti vaikka emme päässeetkään purjehtimaan vastatuulen takia. Porukat nauttivat auringosta ja lämpimästä tuulesta, kunnes aurinko katosi pilveen ja jouduttiin lähtemään hytteihin lisäämään vaatteita. Matka meni mukavasti ja harmillisen nopeasti vaikkakaan sää ei ollut täydellinen. Saavuimme perille hieman ennen viittä. Laituriin kiinnittyminen oli hieman kömpelöä, mutta se onnistui ongelmitta. Oleskelimme hetken ajan riparijuttuja ja lähdimme kirkkoon. Kirkon jälkeen palasimme laivalle ja lähdimme saunaan. Kun saunominen oltiin saatu päätökseen, lähdimme kalliorannalle pitämään iltahartautta.

Tarinan kirjoittivat 1.vahti Elias, Jussi, Matias, Salla ja Tauno

2.                                päivä Nauvo – Degerby/Ahvenanmaalla

Heräsimme 7.00 tiistai aamuna väsyneissä tunnelmissa Nauvossa. Söimme aamupalan ja lähdimme n.9.30 satamasta kohti Degerbytä. Meillä oli hyvä purjehdus sää, vaikka välillä oli vastatuulta ja meillä oli käytössä kaikki purjeet. Söimme lounaaksi makaroni mössöä. Päästiin myös purjehtimaan ja nauttimaan kauniista säästä ja saaristosta. Välillä jouduttiin vendaamaan koska oli vastatuuli. Saavuimme Degerbyhyn noin kello 18.00 sen jälkeen söimme kasviskeittoa. Sen jälkeen sai mennä saunomaan ja uimaan. Illan päätteeksi meillä oli laulutuokio.

Tarinan kirjoittivat 4.vahti Niklas, Paavo, Laura ja Miro

3.                                päivä Degerby – Maarianhamina

Heräsimme tänään kello seitsemän aamulla. Söimme aamupalaa ja lähdimme kohti Maarianhaminaa, mutta valitettavasti emme päässeet purjehtimaan tyynen sään vuoksi vaan ajoimme koko matkan moottorilla. Kun saavuimme Maarianhaminaan vietimme aikaa keskustassa ja menimme yhdessä kirkkoon laulamaan virsiä ja rukoilemaan helmien avulla. Kirkkovierailun jälkeen menimme Maarianhaminan merimuseoon, museossa suoritimme monisteen tehtävänannon mukaan muutamia tehtäväarvoituksia ja katsoimme auditoriossa dokumentin Pommernin maailmanympärysmatkasta ja elämästä, se oli kiintoisaa. Sen jälkeen menimme saunomaan muttemme valitettavasti päässeet uimaan. Meillä oli vapaa-aikaa runsaasti päivän aikana. Päivän loppupuolella laskimme lipun ja söimme iltapalaa.

KIRJOITTAJAT 3. vahti Sauli,Mona,Wilma

4- päivä Maarianhamina – Sottunga

Heräsimme hieman yli seitsemän ja söimme aamupalan, jonka jälkeen suuntasimme laivan keulan kohti Sottungan saarta. Tänään meillä oli onnea, sillä tuuli ja saimme nostettua purjeet. Saavuimme Sottungaan noin kello kahden aikaan. Saimme vähän aikaa pakata mukaan oppikirjan, raamatun ja muistiinpanovälineet. Kun pääsimme lyhyen matkan päässä olevalle kirkolle, huomasimme että meillä ei ollut avaimia, joten lauloimme vähän aikaa kirkon pihalla virsiä, kunnes Timon soittama paikallinen mies tuli avaamaan meille oven. Pidimme kirkossa oppitunnin ja esitimme vahdeissa  pantomiiminäytelmät, joiden aiheina olivat vertauskuvat Raamatusta. Oppitunnin jälkeen menimme metsään kävelemään, jonka aikana ei olisi saanut puhua. Söimme päivälliseksi lasagnea, joka venyi yli kuuteen. Päivällisen jälkeen meillä oli loppu päivä vapaa-aikaa. Illalla oli mahdollisuus käydä suihkussa, joka maksoi 2 euroa/4 minuuttia. Saaressa oli noin 10 pyörää, joilla sai ajaa vapaasti ympäri saarta. Kauppaan  emme päässeet kolmen kilometrin matkan takia, mutta Jore ja Vladi pyöräilivät täydentämään ruokavarastoa. Leikimme illalla solmua laiturilla, ja yritimme varoa pesivää lokkia, joka melkein paskoi päällemme. Söimme iltapalan ja menimme nukkumaan.

Kirjoittanut: 2. vahti (Aku, Kerttu, Erika, (ei Kasperi eikä Anders)

5.päivä  Sottunga -  Utö
Lähdimme Sottungasta aamulla yhdeksältä hyvin nukutun yön jälkeen. Nostimme lipun heti lähdön jälkeen. Tuulta oli kovimmillaan 10 m/s, joten matka kesti vain noin 4-5 tuntia. Puolessa välissä matkaa söimme veneperunoita ja lihapullia. Ruoan jälkeen kryssattiin melkein Utöhön asti. Kun saavuimme Utöhön menimme opastetulle kierrokselle. Saimme nähdä Utön majakan ja se oli todella hieno. Kierroksen jälkeen menimme kirkkoon jossa meillä oli messu. Päivän lopussa saunoimme rantasaunassa ja söimme iltapalaksi makkaraa. Saunan jälkeen pidimme iltahartauden ja menimme nukkumaan.

Kirjoittanut: 1. vahti (Salla, Matias, Tauno, Jussi) (ei Elias)

6.                                päivä Utö – Storamälö/Airisto marina

Herättiin aurinkoiseen aamuun Utössä, söimme aamupalan. Sen jälkeen sai käydä kaupassa. Lähdimme aamutoimien jälkeen klo.9 kohti Airistoa. Alkumatka purjehdittiin heikossa tuulessa ja oli paljon sumua. Söimme lounaaksi kanawokkia, se oli todella hyvää. Lounaan jälkeen pidimme oppitunnin, jossa kävimme tärkeitä kysymyksiä läpi. Sitten mentiin uimaan ja harjoittelimme vedestä pelastautumista. Uimisen jälkeen jatkoimme oppituntia ja hetken kuluttua oltiin Airistolla. Rantautuminen sujui nopeasti ja sen jälkeen oli hetken vapaa-aikaa, jonka jälkeen menimme syömään laivalle. Päivällisen jälkeen oli vahtien välinen taisto, jossa oli erilaisia tehtäviä esim. köydenveto ja solmujen teko. Sitten oli vapaa-aikaa johon kuului saunominen. Saunomisen aikana Niklas ja Paavo paistoivat tillukoita, joita tarjottiin iltapalaksi hedelmäsalaatin kera. Iltapalan jälkeen iltahartaus ja isosten esitys. Niiden jälkeen oli iltatoimien aika.

Kirjoittanut: 4. vahti Miro, Paavo, Niklas ja Laura

7. päivä Airisto - Turku

Viimeisenä aamuna oli sumua. Ennen lähtöä otimme ryhmäkuvat. Matkalla Turkuun siivosimme aluksen. Aurinko paistoi siniseltä taivaalta ja ilma oli helteinen. Kun pääsimme Aurajokeen ryhmityimme aluksen kannelle tekemään ”aaltoja” hellu huutojen tahtiin. Kiinnityksen jälkeen söimme vielä jäljelle jääneet ruoat ja esittelimme alusta vastaanottamaan tulleille perheillemme.
Viikko oli ohjelmaltaan tiivis, monipuolinen ja säiltään vaihteleva.

Kirjoita tai kopioi turvakoodi tähän.