FURUNO FINLAND Activ Ålandsbanken Turku Wärtsilä

Snupupurjehdus 24.8.-28.8.

Turku-Nauvo-Sottunga

Sottunga-Maarianhamina
Heti rantauduttuamme lähdimme lainapyörien selässä paikalliseen saaristolaisputiikkiin tyydyttämään makeanhimojamme. Illalla käväsimme vielä rantaravintolassa kannattamassa paikallista elinkeinoelämää mutta kovin pitkään se ei meitä punkkien kutsuhuudolta pidätellyt. Pitkien yöunien jälkeen söimme maittavan aamiaisen, johon tällä kertaa kuului puuron lisäksi Kaisan makoisa pannari, mmm. Sankassa sumussa irroitimme köydet Sottungan satamasta kurssina Maarianhamina. Eipä päästykään purjehtimaan meren pysyessä peilikirkkaana koko matkan ajan. Purjejumpan sijaan harjoittelimmekin uusia solmuja ja pelasimme Ristiseiskaa kyllästymiseen asti. Kun pian lounaan jälkeen Pommernin laiva alkoi kiintää keulassa, nousi miehistö kokonaisuudessaan kannelle ihailemaan aurinkoista Maarianhaminaa. Koska paikallisesta satamasta ei kuulunut mitään, saimme kokeneen merenkävijän Karibianmereltä auttamaan rantautumisessan. Lopulta kiinnityimme snupuille niin tutun s/y Albanuksen viereen.
Näin ensisilmäyksellä Maarianhamina näyttää hienolta. Suihkun jälkeen lähdemme lähes koko miehistön voimin tutustumaan kaupungin tarjontaan.

IV-tiimi: Nea, Robert, Harald ja Julia

Maarianhamina-Seili
“Roarrr!” karjui Marko-karhu kohdattuuaan lajitovereitansa Maarianhaminan illassa, tosin vain hetken sillä hänen oli aika mennä kaikessa hiljaisuudessa talviunille. Hieman yllättyneinä, mutta ei säikkyinä, ottivat Helenan miehistö Markon tervehdyksen vastaan ja jatkoivsat iltaansa onnellisena aamuun asti. Juhlittuamme ylivoimaista voittoa löylykisassa ruotsalaisia vastaan ja herättyämme purjehduksen tunnuslauluun, suuntasimme Helenan täydellisessä purjehdussäässä kohti Seiliä. Hieno keli ei kuitenkaan säästänyt rautaista miehistöä yllätykseltä, kun kauan kadoksissa olleen saaren etsijä löysi sen. Nyt pinkin merikarhun ohjeistamana, saaren aarre odottaa löytäjäänsä, mutta ei ihan ketä vaan sillä “Kun turisti tulee saaristoon, on parempi ettei tule ollenkaan”.
III-tiimi: Otto, Juha, Jarkko, Maria, Sanna

Helena on irtautunut Turusta syyspurjedukselle Tukholmaan/ Ahvenanmaalle. Nostimme isopurjeen ja keulapurjeet lihasvoimin Turusta Airistolle päästyämme. Seurasimme vanhojen merimerkkien museoreittiä Seilistä Nauvon satamaan bongaten useita hienoja rakennelmia ajoilta ennen kardinaali- ja lateraaliviittoja. Tuulet eivät tällä kertaa suosineet, joten matkan pituuteen saattaa tulla muutoksia, mutta iloista meininkiä se ei tapa.

Nauvossa päästiin illalla saunaan, joku rohkea pulahti uimaankin, eikä ollut kuulemma edes kylmää merivettä. Aamulla jatkettiin kohti Sottungaa. Ruotsinlaivoja ja FinnIINEKSIÄ vain sujahtelee ohi, kun Helena posottaa dieselin voimin kohti uutta satamaa. Aurinkoa ja sadetta luvassa, eiköhän tässä jonnekin olla purjehtimassa.

Ps. Senioritiimi puhdisti "tunteella" hyvin patinoituneet uunivuoatkin sokeripalojen avustuksella. Päällikkö hyväksyy :)