FURUNO FINLAND Turku Ålandsbanken Activ Wärtsilä

Turku

Karibbean exclusive

Söndag - måndag 8-9.1.2017 Le Marine – Tobago Cays

”Flickan från Backafall, briggen Tre Bröder seglar ikväll på Karibiska sjön..”

Men i vårt fall är det Swanen Vahine som är ute på färd.

Vi lever lyxliv långt från Finska viken. Klockan är kring 12.30, och vi njuter. Skeppskocken Eetu har hämtat samtliga pasagerare (Ulla, Eero, Christian och undertecknad Sofia) från sina hotell på Martinique, vi har skålat, hälsat varandra välkomna och kastat loss från hamnen i Le Marin. I skydd bakom Martinique kör vi för motor tills altlantvindarna börjar kännas. Vi hissar segel, och skeppskocken visar sina talanger med en härlig sallad. Vi känner att det här bådar gott, och inser varför resan fått namnet ”exklusiv”. Tyvärr visar sig lunchen på nytt för två av oss. Trots förebyggande åtgärder så är vi ännu inte riktigt vana vid sjögången. Men vi blir småningom bättre och seglar glatt vidare med mesan och genua. Vårt första leg (110 sjömil) avslutas med frukost i Tobago Cays på måndag morgon.

Vi inledde alltså med att tillryggalägga hälften av den planerade sträckan – solnedång, stjärnklar natt, middag i månsken och nattsegling. Vinden varierar mellan 6-10 m/s fram till natten. Största delen av bestättningen orkade inte längre än till midnatt (de belönades med att se några delfiner intill båten), sedan tog styrman
(Leksa) och skeppare (Pertsa) över helt och hållet.

Måndagen är en vilodag som inleds med att ankra kl. 8.30, äta frukost och skåla i mimosa. Eetu levererar igen. Efter frukost får vi se de första skölpaddorna, och det bådar ju gott för snorklingsutfärden som är inplanerad för eftermiddagen. Efter frukosten inleder var och en dagens program på sina håll. Några vilar, andra simmar eller åker på utflykt till öarna intill.

Efter lunch åker vi i två grupper på besök till Horseshoe Reef. Vi njuter, sväljer lite saltvatten, men får se både rockor, skölpaddor och papegojfiskar – och så en hel mängd andra akvariefiskar som vi inte känner igen. Men det var en ny värld, i varje fall för många av oss. Det var härligt väder hela dagen och vi tog det lugnt, drack lite skumvin och funderade på livet. Vid kl.18 var det dags att invänta Mr Fabulous och hummerfesten på Petit Mayreau. Det var otroligt gott!
Humrarna skars upp med kvicka fingrar på stranden, grillades och serverades. (För min del var kvällens andra stora höjdpunkt gungan som fanns i ett träd på stranden. Det var som att vara barn igen, härligt roligt, vinden i håret, och stjärnklart. Det känns fortfarande helt otroligt att vara här). Tillbaka på Vahine serverade Eetu Piña Colada, och vid kl. 22 var mässen redan tom och alla trötta seglare hade krupit in till sig efter en händelserik dag.

Note:
Styrman hälsar att det endast finns två sykloper kvar, så det lönar sig att ta med egen mask

Tisdag 10.1.2017, Tobago Cays - Bequia

Det första som sticker ut när vi vaknar är att det är mulet och grått, och rätt hård vind. Vi tackar vädergudarna att vi hade bra snorklingsväder igår. I väntan på frukost planerar vi dagens leg – det blir antagligen kryss norrut med revad stor.
(nu blir det paus i skrivandet – det serveras frukost, och det vill man inte missa).

Det blir ingen hård vind – den håller sig vid 8-11 m/s. Vi får fin vindrikting och kan segla länge – jag kan ännu inte riktigt förstå att jag får stå vid rodret på en Swan 65, och dessutom göra det i härligt ljummen vind i turkost vatten.

Under eftermiddagen når vi dagens första mål. Vi ankrar vid Petit Nevis, en gammal valfångststation,  där vi spenderar eftermiddagen.
Själv får jag snorkla ännu en eftermiddag, andra unnar sig en upptäcksfärd runt Petit Nevis eller vilar på Vahine. Korallerna här är annorlunda än i vid Tobago Cays, och det är igen en helt ny värd som väntar.

Till eftermiddagen tar vi oss över till södra sidan av Bequia. Där väntar Eeros trerätters-delux i månsken. (Och intresseklubben antecknar att jag hade helt rätt med frukosten, det var mycket bra att jag tog paus i skrivandet, det bjöds nämligen på Caribean pancaces med naturell yogurt, frukter och en något brun med otroligt god
avocado-banan-kokos-mousse.)

Onsdag 11.1.2017, Bequia – Soufière Bay Saint Lucia

Idag är en riktigt seglingsdag från början till slut. Pertsa och Leksa inledde dagen så tidigt att morgondoppet får vänta till kvällen.
Småningom får herrarna sällskap av gastarna och frukosten. Vi får ett fint leg, med fina vindar. Både mesan, storsegel och genua är uppe.
Pertsa, Eero, Christian, jag (Sofia) och Eetu turas om vid rodret. Med jämna mellanrum bjuds vi på sötvattensduschar i form av tillfälliga regnskurar, men de är stundvis riktigt välkomna. Mot eftermiddagen blir vinden svagare eller går och lägger sig helt och hållet. Vi blir tvungna att gå för motor vissa sträckor. Eftermiddagen blir en rätt loj dag på däck, tills det är dags att ta ner seglen och ankra. Ulla och Eero åker iland för att se sig omkring i Soufière – andra tar sig ett länge efterlängtat dopp under beskydd av Petit Piton (som känns allt annat än petit). Vi njuter av rosévin, avokado med räkor och moussaka (och lite mer vin), och ännu en stjärnklar kväll.

Torsdag 12.1.2017, Soufière Bay – Marigot Bay

Avfärden blir strax före kl.7. Vi har planerat att skippa morgondoppet och ta oss vidare till Marigot Bay någon timme norrut, för att spendera en vilodag där. Frukosten får också vänta. Istället bjuds vi på brunch med minosa och bananplättar, chiapudding, ägg och bacon.
Marigot Bay känns som en riktig sjörövarvik, med en härlig sandstrandstunga mitt i viken och regnskogigt trädlandskap i vikens botten. Det sägs att en fransk kommendör gömde hela sin flotta här för Britterna. Om man frånser några yachter, katamaraner och bungalovs, skulle det här kunna vara en rätt så trevlig öde ö att landa på. För första gången under resan har vi wifi. Det har varit storm på Östersjön. Känns nästan vemodigt att ha kontakt med omvärlden igen.