K1405

St Martin - Antigua – St Kitts – Statia – St Barts – Marigot Bay

Meidän paatti, Vahine
Ei laiturissa mahine
Kun joukko riuska ruoriin tarttuu
Kokemusta uutta karttuu
Gourmet tason ruoast lähdet
Navigoidaan, nähdään tähdet
Saari saarelt' vesi velloo
Eipä tartte miettii Selloo
Kaikkee skeidaa, räntää lunta
Jospa koko ihmiskunta
Hankkiutuu vois tänään STAFiin
Nimet pantais heti pahviin!

Ma 05.03 St Martin
Legi 1405 purjehtijat löysivät Vahinen Fort Luis Marinan laiturista. Veneellä oli käynnissä myrkytys ötökkähavaintojen takia ja suuntasimme Yact Clubiin aloituspalaveriin. Pian kävikin ilmi että purjehduksemme alkaisi vasta tiistaina kovien tuuliolosuhteiden takia. Päätimme valmistaa ensimmäisen aterian veneellä ja tutustua näin myös toisiimme. Jotenkin ryhmän kokkausinto käynnisti viikon kestävän Master Chef kisan. Yöllä kiersi vahtivuorot koska marinan svelli oli niin poikkeuksellinen että Vahinen kiinnitysköydet oli kovilla. Yksi kiinnitysköysi napsahtikin poikki aamuyöstä.
Ti 06.03
Aamulla tehtiin vielä muonatäydennyksiä ja pääsimme matkaan puolen päivän jälkeen. Olimme päättäneet purjehtia läpi yön kohti Antiguaa ja matka alkoi leppoisassa myötätuulessa vahtiryhmien tutustuessa sekä veneeseen että toisiinsa. Yöpurjehdus ja vahtivuoroihin totuttelu oli ensimmäisen legin avainasioita sekä varsinaisen Master Chef kisan startti. Yksittäiset kalastusalukset työllistivät tähystäjät aamuyön pimeimpinä tunteina ja pitivät merivahdin hereillä.
Ke 07.03 English Harbour / Antigua
Saavuimme English Harbouriin auringon noustessa melkein 20 tunnin purjehduksen jälkeen. Vahine kiinnitettiin ankkurilla sopivaan aamiais- ja uimapaikkaan ennen kuin hankkiuduimme tankkauspistelle ja saimme laituripaikan Nelson Dockyardilta. Laituri oli täynnä miljoonaveneitä joihin verrattuna Vahine näytti pieneltä. Iltaa kohden miehistö puhdistui ja musiikitkin saatiin soimaan. C-vahdin onneksi illallinen päätettiin syödä ulkona ja harvinaisen yksimielisesti kaikki valitsivat paikallisen ravintolan ruokalistalta miekkakalaa.
To 08.03 Antigua
Puolen päivän aikoihin lähdimme English Harbourista muutaman tunnin päiväpurjehdukselle, jonka päämääränä oli snorklausriutta ja ankkuroituminen Antigualla toiseen lahteen. Innokkaiden snorklaajien harmiksi vesi oli liian sameaa eikä näkyvyys riittänyt riutalla joten tyydyttiin uimiseen. Illallisen valmistuksessa kunnostautui A-ryhmä joka valmisti erinomaista pestokanaa.
Pe 09.03 Basseterre / St Kitts
Seuraavana päivänä purjeet nostettiin kuudelta ja navakka myötätuuli vei meidät tasaisesti ja nopeasti St Kittsille. Marina oli liian täysi ja Vahine jouduttiin ankkuroimaan. Dingi laskettiin ensimmäistä kertaa veteen; ilman pohjatappia kuten tavaksi tuli. Kaikki pääsivät kuitenkin maihin virkistäytymään. Ankkurista seurasimme ainakin viiden ison risteilyaluksen käyntiä St Kittsillä.

La 10.03 Oranjestad / Statia
Perämies kävi hankkimassa aamulla patonkia kapteenin käskystä ja ankkuri nostettiin puolilta päivin. Päivämatka oli lyhyt ja oltiin helposti valoisan aikaan perillä niin että ehdittiin jo ennen illallista dingillä ranrtautumaankin. Paikka on todella pieni mutta kaunis, äkkiä läpi kävelty. C-ryhmä puuhasi samaan aikaan kokkikilpailun voittaja-ateriaa pangasusfileistä.

Su 11.03
Koko päivän purjehduksen jälkeen saavuttiin Gustavian satamaan, joka oli selvästi koko reissun upein nähtävyys loputtomine luksusjahteineen kaikkineen. Dingillä rantautuijia kohtasi tuttu näky, Ruotsin lippu. Sunnuntaina kaikki kaupat olivat kiinni ja muutenkin hiljaista mutta hyvää silti teki jaloitella satamakierroksella. Ryysis marinassa oli melkoinen ja Vahine päätettiin siirtää naapurilahteen jossa saimme rauhassa yöpyä merikilpikonnien seurassa.

Ma 12.03 The End
Maanantaina oli jäljellä enää lyhyt loikka Sint Maartenille jonne saavuttiin kommelluksitta mutta monta aurinkoista ja iloista purjehduspäivää ja tähtikirkasta yötä reissussa kokeneena.

Päällystö kiittää reipasta miehistöä, over and out.