Blogi K1406 Marigot – BVI – Saint Martin

To 15.03 Peter Island/ Deadmans Bay: päivän ensimmäinen u&s, suuret merikilpikonnat tulivat ruokailemaan veneen lähelle. Myötätuulessa matka jatkuu Tortolan (lausutaan Törttölä) länsikärkeen.
1601 kiinnitetty poiju Sopers Hole. Räjähtäneen näköisessä baarissa(Irma was here, too) nautittiin Painkillerit ja muut virvoikkeet.

Pe 16.03 Sopers Hole. Virkeimmät, siis Kari, Leksa ja Iva kävivät aamulenkillä viereisellä vuorella.
0900 irroitettu poijusta ja erinomaisessa tuulessa matka taas jatkui kohti Jost Van Dyke-saarta.
Täällä olivat delfiinitkin paikalla. Kapteeni nostettiin maston huippuun ja genoan nihkeän rullautumisen syy selvisi ja hoitui kun purjetta hieman laskettiin.
Yhteistyö kannella paranee päivä päivältä ja rutiinia alkaa joukkueelle kehittyä, vendat ja jiipit onnistuvat parhaillaan erinomaisesti ja vene kulkee linjakkaasti – ei tarvitse vanhan rouvan huokailla.

1540 poijuun Case Garden Bay / Törttölä Island. Musiikki pauhasi ja värivalot vllkkuivat, vastaan tuli kylän raitilla muutama turistikin. Irma oli täälläkin moukaroinut rannan ja laiturin korjaus oli vaiheessa.

La 17.03. Hyvin nukutun yön jälkeen lähdettiin reippaasti liikkeelle, pidettiin kisaa jokaisen samaan suuntaan menevän veneen kanssa ja voitettiin kaikki (paitsi yksi moottorilla menijä). Erinomaisessa tuulessa taitettiin matkaa tasaisella 7.5-8 solmun vauhdilla, vendattiin ja vedettiin iloisesti. Matkalla poikettiin ruokakauppaan Spanish Towniin (V.G.). Illaksi mentiin LeverickBayn satamaan , rikkaiden rannoille. Täällä oli jo tuhojen korjaus edennyt niin että pääsimme reissun ainoaan suihkuun!
Maukkaan aterian päälle juotiinkin sitten klo 00.05 Suomen aikaa 60-v. kakkukahvit ja kuultiin moniäämistä laulua, Kiitos kaikille! Laitettiin elämä risaiseksi ja nukkumaan mentiin vasta klo 23, koska kapteeni oli luvannut että sunnnuntain kunniaksi saadaan nukkua pitkään...

Su 18.3. Aurinkoinen aamu, kuten kaikki aamut tällä purjehdusmatkalla. Rauhallisen the Bitter End kiertoajelun ( Irma oli tehnyt täälläkin selvää jälkeä) jälkeen uitiin Necker Islandin vieressä, syötiin ja lähdtiin pitkälle paluumatkalle kohti St Martenia. Kone käy komeasti kun ajetaan rannikkoa pitkin.

Ma 19.03 Ladder Bay / Saba. Yön yli ajettiin peltigenoalla, tuuli hyytyi, tasaista menoa. Saballe tultiin kuitenkin hyvällä tuulella ja purjeilla, 8.7 solmun vauhdilla (Antti, kontrolloimaton lukema). Maihin ei päästy kovan aallokon vuoksi eikä snorklatakaan nähnyt. Kun ei löytynyt poijuakaan satamasta, otettiin suunta St.Bartsille. Illan upeaa auringonlaskua juhlistettiin virallisilla sundownereilla.

Ti 20.03 St Barts. Rauhallinen poukama Anse du Colombier, jossa kilpikonnia ja kaloja - haikin nähtiin. Ulkoilua, lenkkeilyä, uintia, snorklausta. Yhteisellä päätöksellä maihin (valmiille) lounaalle joten puoleltapäivin ajettiin Gustavian satamaan ankkuriin. Poijuissa oli vielä muutama vene ilman mastoa Irman jäljiltä, muuten kaupunki oli jo hyvässä kuosissa, nopeasti korjattu. Kaunis paikka, enempi rikkaille suunnattu. Viimeisenä iltana ruokana suomalaista mättöä italialaisella twistillä. Päättäjäisten kunniaksi Tapio opasti meitä rommin saloihin ja saimme maistaa erinomaista ranskalaista rommia Black Sherif.

Ke 21.03 St Barts – Marigot. Liikkeelle lähdettiin heti auringon noustua eli kuuden maissa. Aamu oli poikkeuksellisesti pilvinen, yöllä oli ripsinyt vettäkin. Vähitellen tuuli nousi ja Vahine saatiin vauhtiin melkein täysillä purjeilla siis muut paitsi fokka oli käytössä. Tänään oli sitten jiippauspäivä. Viimeinen purjehdus täällä porukalla päättyi aikataulun mukaisesti klo 12 Fort Louisin satamaan. Loppusiivoukset vielä ja sitten kohti uusia seikkailuja!

Kiitämme koko porukka Karia Ja Leksaa hyvästä purjehduksesta, jossa opittiin paljon ja saatiin tehdä oikeasti töitä ”all inclusive”-tyyliin. Toivottavasti opit pysyvät päässä ensi kesään asti.