Wärtsilä FURUNO FINLAND Turku Activ Ålandsbanken

Turku

Vahinen joulu 2016

26.12-28.12.
Tapanin päivän aamuna juuri ennen auringon nousua ihailimme Etelänristiä, joka oli aamuyöstä ilmestynyt taivaankannen eteläiselle reunalle. Aamukahvin siemailun lomassa ihailimme auringon nousua Chatham bayn kukkuloiden takaa. Aamu-uinnin jälkeen osa porukastamme keskittyi lukemiseen tai ihon ruskettamiseen kun taas aktiivisimmat kävivät vielä snorklailemassa lahden koralleja, ja tulipa yksittäinen rauskukin taas näyttäytymään.

Ennen puolta päivää nostimme ankkurin ja aloitimme pitkän purjehduksen vastatuuleen kohti St Luciaa. Lyhyet sadekuurot täplittivät päivän kulkua, ja sadekuurojen mukanaan tuomat tuulet vauhdittivat kulkuamme. Yön pimettyä jaettiin yön kansivahtivuorot ja jatkoimme matkaa yöpurjehduksella. Yöllä siirryimme tuulivoimasta moottorin käyttöön vastatuuleen taitetun matkan nopeuttamiseksi.

Aamun valjettua moottorin epätasainen käyminen aiheutti ihmetystä ja asian selvittelyn jälkeen todettiin moottorivika. Vian johdosta jouduttiin suunnitelmaa muuttamaan ja kapteeni päätti suunnata suoraan Le Mariniin. St Lucia jäi siis kuitenkin tällä reissulla käymättä.

Ilman moottorin vetoapua täytyi matka taittaa perinteiseen malliin pelkillä purjeilla vastatuuleen kryssimällä. Iltaan mennessä saavutimme Le Marinin edustan. Merivartiostokin kävi iltapäivän kuluessa alustamme ihmettelemässä. Le Marini  edustalta sataman suulle pääseminen vei kryssimällä kuutisen tuntia. Aamuyöstä ankkuroimme laivan sataman edustalle melkein kahden vuorokauden yhtämittaisen purjehduksen päätteeksi. B-vahti huolehti matkan viimeisestä purjehdusosiosta.

Aamusta siirryimme matalilla kierroksilla moottoria käyttäen ensin ankkuriin laiturien edustalle odottamaan oman paikkamme vapautumista ja lopulta laituriin. Saavuimme laituriin suunnitelmaan nähden vuorokauden etuajassa.

Purjehdustunteja kaikille osanottajille kertyi runsaasti ja joulun pyhät sujuivat mukavasti ja leppoisasti purjehduksesta ja Karibiasta nauttien, vaikka matkan viimeisille päiville suunnitellut satamavierailut jäivätkin toteutumatta. Toivottavasti moottori saadaan kuntoon ennen seuraavan purjehduksen alkua.

Lauantai 24.12.2016, jouluaatto

Aamulla kukonlaulun aikaan jätimme Bequian taakse ja hyvässä myötätuulessa jatkoimme 10 solmun nopeutta Tobaco caysia kohden. Aikaisesta lähdöstä huolimatta paikallinen patonkimies ehti puksutella paikalle paatillaan ja ostimmekin muutaman ylihintaisen mutta uunituoreen patongin aattoaamun aamupalaksi. Aattopurjehduksen pituudeksi oli kaavailtu 25 merimailia, joten matkaa taitettiin pelkän Genoa-purjeen voimalla, jottei perillä oltaisi liian aikaisin. Aamusta B-vuoro oli merivahdissa huolehtimassa navigoinnista ja S-vuoro loihti sillä välin jokaiselle oman herkullisen valkohomejuustolla täytetyn patongin. Aamupala nautittiin peräkannella auringon paisteessa ja ruorimiestä vaihdettiin aamupalan kuluessa, jottei kukaan jäisi paitsi herkullisesta aamiaisesta. Aamupalan yhteydessä, auringonrasvan levityksen lomassa, kävimme läpi päivän ohjelman ja samalla pidimme merimiestyylisen nopean jouluhartauden, joka kyllä saattoi mennä ohi jos ei keskittynyt tarkkaan kapteenin polveilevaan puheeseen.

S-vahti otti merivahdin vastuulleen puolessa matkassa ja loppumatkan B-vahti makoilikin etukannella kesäisestä auringonpaisteesta nauttien. Hieman ennen veneen ankkuroimista kohtasimme ilmaa raikastavan trooppisen sadekuuron, joka loppui yhtä nopeasti kuin oli alkanutkin.

Saavuimme luonnonkauniiseen TCMP- kansallispuistoon (Tobaco Cays Marine Park) ja ankkuroimme kilpikonnien suojelualueen reunalle puolen päivän jälkeen. Joulupuuroa ei veneellä nautittu, vaan jouluista paistettua riisiä vihanneksilla ja kananmunalla höystettynä. Kipparin tuntema Mr Fabulous tuli meitä tervehtimään ja tilasimme häneltä jouluhummerit illalliseksi.

Lounaan jälkeen oli vuorossa joulusnorklausta ja vapaata auringossa makoilua. Läheisellä koralliriutalla sukellellessamme näimme kilpikonnia, meritähtiä, rauskuja sekä toinen toistaan kauniimpia kaloja ja koralleja.

Jouluillallisen tiukasta pukeutumiskoodista kertoo, että kaikilla oli paita päällään kun lähdimme Mr Fabulousin moottoriveneellä kohti hiekkarantaa, jossa jouluillallinen tarjoiltiin. Paikalla oli runsaasti ihmisiä muiltakin veneiltä ja saimme seurata hummerien valmistusta. Nautimme herkullista jouluhummeria tähtien loisteessa viiniä siemaillen.

Aterian jälkeen oli aikaa parantaa maailmaa rannalla jouluyössä. Laivalle saapumisen jälkeen saimme maistella ainutlaatuista Martiniquelta ostettua HSE-rommia. Totesimme, että Topaco cays on hyvä paikka potea koti-ikävää syyssateiseen Suomeen Nocturnea ja Leevi and the Leavingsiä kuunnellen.

23.12.2016

Vahine starttasi joulupurjehduksensa Martiniquen Le Marinista eilen 22.12, kun kaikki miehistön uudet jäsenet löysivät paatin laiturin 4 kärjestä. Pikaisen perehdytyksen jälkeen pääsimme heti tositoimiin ja ensimmäisenä päivänä matkaa kertyi 35 mailia. Heti ensimmäisen tunnin aikana näimme ison parven pieniä pallovalaita. Onneksi kukaan ei ollut ehtinyt käydä aikaisemmin turistien valasbongausristeilyillä! Vältyttiin suuremmilta sateilta, vaikka sää oli pilvinen ja tuulinen ja saavuimme illansuussa St. Lucian Marigot Bayhin. Merenkäynti oli sen verran kovaa, että ruokaa saatiin pöytään vasta ankkurissa. Yö sujui keinumiseen totutellen ankkurivahtien pyörissä.

Tämä aamu alkoi klo 6.00 aamu-uinnilla Petit Piton -vuoren juurella. Purjeiden nimet oli jo vähän paremmin hallussa. Lähdimme heti aamiaisen jälkeen kohti Bequiaa (60 mailin matka). Merisairaus yllätti muutaman meistä, mutta onneksi Skopoderm-laastarista löytyi helpotus :) Päivä oli hieno ja aurinkoinen. Matka taittui vauhdikkaasti parhaimmillaan 11 solmun vauhdilla. Bequiaan ehdimme jo neljän maissa, missä B-vahti valmisti erinomaisen illallisen (kalaa ja valkoviinikastiketta). Aatonaattoilta kului Bequian rantakahvilassa. Täällä on ilmeisesti isot joulubileet alkamassa. Aattoaamuna suuntaamme kohti Tobago Caysia.